Lublin inwestuje w autobusy wodorowe. Dlatego podpisano umowę na dostawę 20 kolejnych takich pojazdów. Wyprodukuje je firma Arthur Bus, a realizacja projektu planowana jest do końca marca 2026 roku.
Lublin inwestuje w autobusy wodorowe – to największy kontrakt wodorowy w polskiej komunikacji miejskiej. Miasto Lublin podpisało umowę na dostawę 20 autobusów o napędzie wodorowym. Kontrakt realizuje spółka Arthur Bus. Ta firma złożyła w przetargu najkorzystniejszą ofertę pod względem przyjętych kryteriów oceny. Ogółem do magistratu wpłynęły trzy oferty. Spółka za dostawę 20 „wodorowców” zaproponowała kwotę blisko 64 mln zł brutto.. Umowa ma zostać zrealizowana do końca 2026 roku.
Spis treści
Autobusy nowej generacji
Lublin inwestuje w autobusy wodorowe, które będą miały długość 12 metrów i pomieszczą co najmniej 70 pasażerów, w tym 27 na siedząco. Również osoby niepełnosprawne znajdą w nich udogodnienia ułatwiające im korzystanie z transportu miejskiego. Zasięg autobusu wyniesie 300 km na pełnym zbiorniku wodoru. Wyposażenie autobusów obejmie systemy informacji pasażerskiej, monitoring, biletomaty, ładowarki USB i klimatyzację. Natomiast pracę kierowcy będą ułatwiały systemy detekcji pieszych, rowerzystów, rozpoznawania znaków oraz kontroli ciśnienia w ogumieniu.
Lublin inwestuje w autobusy wodorowe
20 autobusów stanowiących przedmiot przetargu to nie pierwsze pojazdy wodorowe w Lublinie. Już teraz po mieście jeżdzą cztery autobusy zasilane wodorem. Jednak jeden to produkt marki Solaris, ale pozostałe trzy są marki Arthur. Dlatego stolica województwa lubelskiego ma już stację tankowania wodoru. Znajduje się ona przy ulicy Plewińskiego obok zajezdni MPK Lublin. Bez wątpienia nowe autobusy będą więc miały gdzie tankować wodór.
Ekologiczny transport z dofinansowaniem
Środki na inwestycję w pojazdy wodorowe w Lublinie pochodzą w całości z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach projektu „Zielony Transport Publiczny”. Źródłem tych funduszy jest Krajowy Plan Odbudowy. Jednak już dziś Lublin znacznie przekroczył wymagany dopiero w 2028 roku próg 30% udziału pojazdów zeroemisyjnych we flocie transportu miejskiego. Miasto chwali się, że udział ekologicznego taboru już wynosi 40%, co stawia stolicę województwa lubelskiego w ścisłej czołówce polskich miast.
Plany na kolejne pojazdy wodorowe w Lublinie
Lublin inwestuje w autobusy wodorowe, a wniosek na pozyskanie 9 kolejnych hybrydowych autobusów przegubowych został już złożony. Również 20 hybrydowych trolejbusów czeka w kolejce do zakupu, a ich pojawieniu się ma towarzyszyć rozbudowa jednej z zajezdni na potrzeby pojazdów zeroemisyjnych. Chodzi o zajezdnię przy ulicy ul. Głuskiej.
Także zakup 15 osiemnastometrowych autobusów elektrycznych, finansowany ze środków programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027, znajduje się w planach ratusza. Wartość tej transakcji wyniesie 45 mln euro. Bez wątpienia każda z tych inwestycji podniesie jakość transportu miejskiego