Rodzaje sprzęgieł w ciągnikach – jakie wybrać?

Rodzaje sprzęgieł w ciągnikach mają istotne znaczenie dla efektywności pracy maszyn rolniczych i komunalnych. W zależności od konstrukcji, wpływają one na sposób przenoszenia napędu oraz komfort obsługi. Typowymi rozwiązaniami w ciągnikach rolniczych i kompaktowych są sprzęgła jednotarczowe suche i  i wielotarczowe mokre.

Rodzaje sprzęgieł w ciągnikach determinują sposób współpracy silnika z przekładnią oraz osprzętem. Wybór odpowiedniego rozwiązania przekłada się bezpośrednio na trwałość podzespołów i wygodę operatora. Znajomość podstawowych typów sprzęgieł pozwala lepiej dobrać maszynę do konkretnego zastosowania.

Rodzaje sprzęgieł w ciągnikach – sprzęgło jednotarczowe

Sprzęgło jednotarczowe to najprostszy typ wśród rodzajów sprzęgieł w ciągnikach. W tej konstrukcji całe obciążenie odbierane jest tylko przez jedną tarczę sprzęgłową. Jedna tarcza musi sobie także radzić z całym ciepłem wytwarzanym podczas tarcia. Tego rodzaju rozwiązanie sprawdza się w maszynach, które działają pod ograniczonym obciążeniem. Co więcej, takie sprzęgło może współpracować z mechanicznym rewersem. Bezsprzęgłową zmiana kierunku jazdy wymaga bardziej zaawansowanego sprzęgła. Można powiedzieć, że sprzęgło jednotarczowe stanowi wariant budżetowy, zwykle spotykany w tańszych konstrukcjach.

Sprzęgło wielotarczowe

Sprzęgło wielotarczowe to rozwiązanie bardziej zaawansowane, stosowane tam, gdzie układ jezdny ciągnika z mechaniczną przekładnią został przystosowany do radzenia sobie cięższymi pracami. Spośród rodzajów sprzęgieł w ciągnikach rolniczych, zalety sprzęgła wielotarczowego obejmują możliwość przeniesienia większych obciążeń. To dlatego, że liczne tarcze zwiększają powierzchnię cierną. Również ciepło jest odprowadzane w sposób bardziej wydajny. Sprzęgło wielotarczowe jest również uważane za niezwykle wytrzymałe, a załączanie kolejnych przełożeń odbywa się w sposób gładki i pozbawiony szarpnięć.

Rodzaje sprzęgieł w ciągnikach – sprzęgło suche i mokre

Kolejnym podziałem, jeśli chodzi o rodzaje sprzęgieł w ciągnikach, jest sposób ich chłodzenia i smarowania. Pod tym kątem wyróżniamy sprzęgła suche i mokre. Sprzęgło suche pracuje bez zanurzenia w oleju, dzięki czemu jego konstrukcja jest prostsza i tańsza. Jednakże pozostaje bardziej narażone na zużycie i uszkodzenie przez wysoką tempturę, szczególnie w trudnych warunkach pracy.

Z kolei sprzęgło mokre pracuje w kąpieli olejowej, co poprawia jego trwałość i skuteczność chłodzenia. Dobre odprowadzanie sprzęgła zwięsza skuteczność odprowadzania ciepła. Dlatego taki podzespół charakteryzuje się większą żywotnością oraz lepszą odpornością na przegrzanie. Jest częściej stosowane w nowoczesnych ciągnikach, zwłaszcza tych z rewersem bezsprzęgłowym lub przekładnią PowerShift.

Sprzęgło jazdy i sprzęgło wałka odbioru mocy

Rodzaje sprzęgieł w ciągnikach rolniczych nie muszą zawsze oznaczać dyskusji nad sprzęgłami jazdy. To dlatego, że w nowoczesnych ciągnikach zwykle wałek odbioru mocy (WOM) posiada oddzielne sprzęgło. Taka konfiguracja chroni mechanizm wałka, a tym samym cały ciągnik, przed nadmiernym obciążeniem. Sprzęgło jazdy odpowiada za przekazywanie momentu obrotowego z silnika do skrzyni biegów i układu jezdnego. Jego naciśnięcie powoduje zatrzymanie ciągnika. Natomiast sprzęgło WOM umożliwia bezpieczne przekazanie napędu dla narzędzi zewnętrznych, takich jak kosiarki, glebogryzarki itp.

Podsumowanie

Rodzaje sprzęgieł w ciągnikach obejmują zarówno rozwiązania proste – jak sprzęgła jednotarczowe suche – jak i bardziej zaawansowane, jak sprzęgła wielotarczowe mokre. Jeśli chodzi o oddzielne sprzęgło WOM, zabezpiecza ono mechanizm ciągnika przed nadmiernym obciążeniem przez maszynę towarzyszącą. Tego typu rozwiązania są szczególnie przydatne w precyzyjnych pracach rolniczych i komunalnych, gdzie mogą pojawić się bardzo duże obciążenia. Wybór odpowiedniego typu sprzęgła zależy od przeznaczenia ciągnika, charakteru prac, jakie będzie wykonywał i rodzaju osprzętu. Dobre dopasowanie specyfikacji technicznej ciągnika do przewidywanych zastosowań poprawia efektywność pracy i wydłuża żywotność maszyny. Producenci ciągników kompaktowych często podają w specyfikacjach maszyn rodzaj sprzęgła głównego, na przykład tu w specyfikacji TYM T255. Zobacz przykładową specyfikację ciągnika  Przeczytaj również nasz przewodnik po ciągnikach kompaktowych.

Typ sprzęgłaOpis działaniaZastosowanie
Sprzęgło jednotarczoweOdłącza całkowicie napęd po naciśnięciu pedałuProste ciągniki, prace bez napędu WOM
Sprzęgło dwustopnioweOsobne sterowanie napędem jazdy i WOMPrace z aktywnym osprzętem, np. prasy, kosiarki
Sprzęgło suchePracuje „na sucho”, bez olejuStarsze modele, mniej wymagające zastosowania
Sprzęgło mokreZanurzone w oleju, odporne na przegrzanieNowoczesne ciągniki, praca w trudnych warunkach
Oddzielne sprzęgło jazdy i sprzęgło WOMPozwala na niezależne załączanie i rozłączanie napędu kół oraz wałka odbioru mocyWspółpraca z maszynami towarzyszącymi, precyzyjne prace rolnicze i komunalne

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *