Nowe programy dofinansowania infrastruktury dla e-ciężarówek – nabory ruszyły

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) prowadzi dofinansowanie elektromobilności poprzez nabór wniosków w ramach dwóch nowych programów. Od 31 marca 2025 roku przedsiębiorcy mogą ubiegać się o dofinansowanie na budowę i rozbudowę infrastruktury ładowania dla transportu ciężkiego. Kolejny krok ma stanowić program dofinansowania do zakupu samych elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Dofinansowanie elektromobilności oraz rozwój zeroemisyjnego transportu ciężkiego w Polsce wchodzą w kolejną fazę. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) prowadzi już nabór wniosków w ramach dwóch nowych programów. Od 31 marca 2025 roku przedsiębiorcy mogą ubiegać się o dofinansowanie na budowę i rozbudowę infrastruktury ładowania dla transportu ciężkiego. Teraz rynek czeka na start programu dofinansowania zakupu zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych. Inicjatywa ta ma na celu przyspieszenie transformacji sektora transportowego w kierunku nisko- i zeroemisyjnym.
Spis treści
Dofinansowanie elektromobilności: rozwój infrastruktury ładowania
Pierwszy program, „Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy”, skierowany jest do operatorów systemu dystrybucyjnego (OSD). Cele stanowi stworzenie lub rozbudowa 50 miejsc dostarczania energii dla stacji ładowania o wysokiej mocy, zlokalizowanych wzdłuż kluczowych tras komunikacyjnych. Dofinansowanie elektromobilności z NFOŚIGW może pokryć do 100% kosztów kwalifikowanych, a nabór potrwa do 31 grudnia 2025 roku.
Drugi program, „Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego”, dotyczy przedsiębiorców. Zakłada on budowę 550 stacji ładowania dla zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych, zlokalizowanych przy transeuropejskich trasach transportowych. Ponadto mają one powstać także przy centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych oraz terminalach intermodalnych. Dofinansowanie może wynieść do 100% kosztów kwalifikowanych, a w przypadku projektów typu project finance – do 85%. Nabór wniosków potrwa do 31 sierpnia 2025 roku.
Więcej można przeczytać w publikacji dotyczącej wsparcia elektromobilności na stronie samar.pl. Na Munipro.pl pisaliśmy już o dopłatach do samochodów osobowych dla firm.
Planowane wsparcie dla zakupu pojazdów zeroemisyjnych
W ramach dofinansowania elektromobilności wkrótce planowane jest także uruchomienie programu „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Program ten ma na celu wsparcie rozwoju flot samochodów ciężarowych w Polsce. Jednocześnie pomoże przedsiębiorcom w przejściu na bardziej ekologiczne środki transportu.
Całkowita alokacja środków na dofinansowanie elektromobilności w ramach tych trzech programów wyniesie 6 miliardów złotych pochodzących z Funduszu Modernizacyjnego. Inicjatywy te mają na celu poprawę jakości powietrza i zdrowia obywateli. Pozwolą również na zwiększenie konkurencyjności polskich przewoźników towarów poprzez rozwój infrastruktury alternatywnej. Jest to działanie zgodne z rozporządzeniem Unii Europejskiej Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR). Zakłada ono między innymi, że do 2030 roku stacje ładowania dla ciężarówek powinny działać co 120 km muszą być dostępne co 120 km przy głównych trasach transportowych. Z kolei stacje tankowania wodoru nie powinno dzielić więcej niż 200 km.
Źródło: NFOŚiGW, Samar, Scania
Element programu | Opis | Termin naboru | Poziom dofinansowania | Uwagi |
---|
Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych | Dofinansowanie dla operatorów OSD na stworzenie 50 punktów dostarczania energii dla stacji ładowania dużych mocy | Do 31 grudnia 2025 | Do 100% kosztów kwalifikowanych | Lokalizacja wzdłuż kluczowych tras komunikacyjnych |
Wsparcie budowy/rozbudowy stacji ładowania dla transportu ciężkiego | Dofinansowanie dla przedsiębiorców na budowę 550 stacji ładowania przy sieci dróg, centrach logistycznych, terminalach intermodalnych | Do 31 sierpnia 2025 | Do 100% lub 85% kosztów kwalifikowanych (project finance) | Dla zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych |
Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych | Planowane wsparcie na zakup lub leasing samochodów ciężarowych kategorii N2 i N3 | Termin uruchomienia programu – wkrótce | Szczegóły zostaną ogłoszone | Dotyczy flot pojazdów ciężarowych |
Całkowita alokacja środków | 6 miliardów złotych z Funduszu Modernizacyjnego | — | — | Finansowanie trzech programów |
Wymogi UE (AFIR) | Stacje ładowania co 120 km, stacje tankowania wodoru co 200 km | Do 2030 roku | — | Zgodność z regulacjami unijnymi |