Toyota Circular Factory – centrum recyklingu aut

imToyota Circular Factory powstanie w Burnaston w Wielkiej Brytanii i będzie pierwszym tego typu zakładem w Europie. Fabryka zajmie się demontażem, odzyskiem i ponownym wykorzystaniem podzespołów ze starych pojazdów. Uruchomienie zakładu nastąpi w trzecim kwartale 2025 roku.

Toyota Circular Factory to element strategii koncernu, której celem jest przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym i osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2040 roku. Nowy zakład powstanie obok fabryki, w której produkowana jest Toyota Corolla. Rocznie poddanych recyklingowi zostanie nawet 10 tys. pojazdów.

Recykling zamiast złomowania

W nowym zakładzie Toyota Circular Factory nie tylko demontowane będą stare pojazdy, ale także odzyskiwane surowce i części, które nadają się do ponownego wykorzystania. Zakład skupi się na takich materiałach jak stal, aluminium, miedź i wysokiej czystości tworzywa sztuczne.

Toyota szacuje, że rocznie uda się odzyskać około 8200 ton stali, 300 ton plastiku oraz nawet 120 tysięcy części zamiennych. Te zasoby wspomogą produkcję nowych samochodów, co pozwoli ograniczyć zużycie surowców pierwotnych i zmniejszyć ślad węglowy. Tego typu rozwiązania mogą stać się wzorem dla innych producentów.

Toyota Circular Factory w Burnaston ruszy w 2025

Zakład Toyota Circular Factory zostanie uruchomiony przy istniejącej fabryce Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK) w Burnaston, gdzie produkowana jest Toyota Corolla. Fabryka recyklingowa będzie funkcjonować niezależnie, ale w bezpośrednim sąsiedztwie linii produkcyjnej.

Uruchomienie planowane jest na trzeci kwartał 2025 roku. Projekt ten ma być pilotażem – jeśli się sprawdzi, podobne zakłady mogą powstać w innych krajach Europy. Toyota liczy na to, że w przyszłości takie fabryki będą wspierały lokalne systemy odzysku i zmniejszały zależność przemysłu motoryzacyjnego od surowców pierwotnych.

Gospodarka o obiegu zamkniętym

Strategia Toyota Circular Factory wpisuje się w szersze dążenia firmy do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Toyota planuje do 2040 roku osiągnąć pełną neutralność w zakresie emisji CO₂. Bez wątpienia Fabryka w Burnaston będzie stanowiła duży krok w tym kierunku.

Jak podkreśla Leon van der Merwe, wiceprezes ds. gospodarki cyrkularnej w Toyota Motor Europe, nowy zakład stanowi przykład realnego działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Toyota chce stworzyć sieć lokalnych centrów recyklingu, które będą wspierać rozwój gospodarki o obiegu zamkniętym w całej Europie.

Kluczowe obszary działania

Koncern Toyota precyzuje, że projekt Toyota Circular Factory ma skupić się na trzech kluczowych obszarach recyklingu. Po pierwsze, identyfikowane będą podzespoły nadające się do ponownego wykorzystania. Po drugie, tam, gdzie to możliwe, elementy aut będą odtwarzane przed wprowadzeniem ich ponownie do obiegu. Trzecim aspektem recyklingu w nowej fabryce będzie wskazanie materiałów i surowców, których odzysk jest możliwy.

Innymi słowy, te komponenty, których regeneracja jest możliwa, zasilą rynek części zamiennych. Na przykład koła i akumulatory przejdą ewaluację. W jej wyniku albo trafią do odnowienia albo do przetworzenia w celu uzyskania surowców. Jakie materiały Toyota planuje odzyskiwać? To na przykład miedź, aluminium, a także tworzywa sztuczne. Zostaną one później wykorzystane przy wytwarzaniu nowych pojazdów. Przewidywania koncernu mówią o recyklingu 10 tysięcy pojazdów rocznie, co ma pozwolić na odzyskanie nawet 120 tysięcy części zamiennych. Oprócz tego producent otrzyma 8200 ton stali i 300 ton plastiku z recyklingu.

Toyota Circular Factory – podsumowanie

Toyota Circular Factory to pionierska inwestycja w zakresie recyklingu samochodów, której celem jest odzysk i ponowne wykorzystanie części oraz surowców. Zakład w Burnaston umożliwi przetworzenie nawet 10 tys. pojazdów rocznie i odzyskanie tysięcy ton materiałów służących do produkcji kolejnych pojazdów. Inicjatywa stanowi istotny krok w stronę zrównoważonej mobilności i gospodarki cyrkularnej. Planowany zakład ma być pierwszym tego typu w Europie. Jednak w dłuższej perspektywie kolejne fabryki Toyota wspierające gospodarkę w obiegu zamkniętym mają pojawić się w innych krajach. Więcej dowiesz się z informacji prasowej o Toyota Circular Factory opublikowanej przez koncern. Jeśli interesuje Cię ten temat, przeczytaj także nasz artykuł o nowym sposobie recyklingu baterii opracowanym przez koncern Toyota.

Źródło: Toyota

Toyota Circular Factory – najważniejsze informacje

Element inwestycjiOpisZnaczenie dla gospodarki komunalnej
Toyota Circular FactoryZakład recyklingu pojazdów i odzysku częściProjekt pilotażowy dla podobnych inwestycji w całej Europie
LokalizacjaBurnaston, Wielka BrytaniaWspółdziałanie z istniejącą fabryką samochodów
Skala działaniaRecykling 10 tys. pojazdów rocznie,
Odzysk 120 tys. części, 8 200 ton stali
Ograniczenie emisji i zużycia surowców pierwotnych
Termin uruchomieniaIII kwartał 2025 rokuRealne wzmocnienie dążeń koncernu Toyota do uzyskania neutralności węglowej

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *