Skrzynia bezstopniowa i dwusprzęgłowy automat w ciągnikach kompaktowych

Przekładnia bezstopniowa i dwusprzęgłowy automat w ciągnikach kompaktowych to dwie mniej popularne alternatywy dla przekładni mechanicznej lub hydrostatycznej. Rozwiązania te oferują operatorom większy komfort i precyzję niż skrzynia mechaniczna, a jednocześnie większe możliwości niż skrzynia hydrostatyczna. Przyjrzyjmy się bliżej zaletom tych nowoczesnych systemów.
Bardziej zaawansowane alternatywy, takie jak przekładnia bezstopniowa i dwusprzęgłowy automat w ciągnikach komunalnych, znacząco podnoszą komfort pracy operatora. Jednocześnie dobrze radzą sobie z dużymi obciążeniami roboczymi. Modele Yanmar YT347 i YT359 oraz Iseki TG6 są doskonałymi przykładami zastosowania tych technologii w praktyce.
Spis treści
Przekładnia bezstopniowa
Bezstopniowa przekładnia, popularnie zwana Vario, umożliwia płynną zmianę prędkości bez konieczności użycia sprzęgła. W modelach Yanmar YT347 i YT359 taka przekładnia – nazwana przez producenta i-HMT (Integrated Hydro Mechanical Transmission – pozwala na płynne przyspieszanie i zwalnianie bez szarpnięć, a jednocześnie eliminuje konieczność manualnej zmiany biegów. Wszystko to pozytywnie wpływa na komfort pracy. Operator ma możliwość optymalnego dopasowania prędkości do wykonywanego zadania, co przekłada się na zwiększoną precyzję działania. Dzięki efektywnemu przenoszeniu mocy dochodzi także do zmniejszenia zużycia paliwa. Wspomagające systemy, takie jak automatyczna regulacja przepustnicy i tempomat, ułatwiają utrzymanie stałej prędkości oraz automatyczne dostosowanie obrotów silnika do aktualnego obciążenia. Operator ma również do dyspozycji tryb AB, czyli opcję zaprogramowania dwóch prędkości obrotowych silnika. Ich wybór następuje za naciśnięciem przycisku, co ułatwia zmianę prędkości jazdy np. na uwrociach

Yanmar YT347/YT359
Automatyczna skrzynia dwusprzęgłowa
Automatyczna skrzynia dwusprzęgłowa, stosowana w ciągnikach Iseki TG6 umożliwia szybką i płynną zmianę biegów bez przerw w przekazywaniu mocy. Ciągnik może pracować w trybie automatycznym lub manualnym, co zwiększa elastyczność wykorzystania maszyny w różnych zadaniach. Przekładnia ta zapewnia zwiększoną efektywność, co objawia się np. w wysokiej prędkości maksymalnej 34 km/h. Takie osiągi wskazują również na najważniejszą zaletę tej konstukcji: odporność na duże obciążenia robocze. Jednocześnie zapewnia ona także komfort automatycznej zmiany biegów. Tym samym przekładnia dwusprzęgłowa naprawdę łączy łączy zalety skrzyni manualnej (wytrzymałość) i hydrostatycznej (komfort). Zastosowanie tego typu napędu umożliwia lepszą kontrolę nad ciągnikiem, zwłaszcza podczas precyzyjnych prac komunalnych. Ciągnik Iseki TG6 można zobaczyć na zdjęciu głównym do tego artykułu.
Przekładnia bezstopniowa lub dwusprzęgłowy automat w ciągnikach – zastosowanie
Obie technologie mają swoje unikalne zalety i sprawdzają się w różnych warunkach eksploatacyjnych. Bezstopniowa przekładnia – potocznie zwana Vario – najlepiej nadaje się do prac wymagających płynnej regulacji prędkości w czasie jazdy w obu kierunkach. Przychodzi tu na myśl koszenie czy pielęgnacja terenów zielonych. Z kolei automatyczna skrzynia dwusprzęgłowa doskonale sprawdza się podczas zadań wymagających poruszania się z dużą prędkością, na przykład w transporcie. Wybór konkretnego rozwiązania zależy od specyfiki codziennych zadań realizowanych przez maszynę. Należy też pamiętać, że modelu obu opisywanych producentów posiadają także 3-stopniowy reduktor oraz rewers. Oznacza to, że łatwość zmiany kierunku jazdy w maszynie Yanmar i Iseki będzie porównywalna. Podobnie też swoboda wyboru prędkości będzie ograniczona wybranym stopniem reduktora. Bez wątpienia wadę opisywanych rozwiązań stanowi koszt ich zakupu oraz serwisowania, wynikający ze złożoności konstrukcji. Te czynniki wydają się głównym powodem, dlaczego w segmencie maszyn komunalnych dominują przekładnie hydrostatyczne, mimo ich ograniczeń.
Przekładnia bezstopniowa lub dwusprzęgłowy automat w ciągnikach – podsumowanie
Nowoczesne skrzynie biegów, takie jak przekładnia bezstopniowa i dwusprzęgłowy automat w ciągnikach komunalnych, stanowią ciekawą alternatywę dla napędu hydrostatycznego. Eliminują typową dla przekładni hydrostatycznej wrażliwość na przeciążenia, a jednocześnie oferują podobny poziom komfortu obsługi ciągnika. Modele Yanmar YT347/YT359 oraz Iseki TG6 doskonale pokazują, jak zastosowanie zaawansowanych i nietypowych dla ciągników komunalnych technologii może przełożyć się na doskonałe rezultaty w codziennych zadaniach komunalnych i rolniczych. Szczegółowe informacje na temat opisywanych modeli można znaleźć w polskojęzycznej broszurze Iseki TG6 oraz w polskojęzycznej broszurze Yanmar YT347/YT359. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o skrzyniach hydrostatycznych w ciągnikach komunalnych, przeczytaj nasz wpis na Munipro.pl.
Źródło: Iseki, Yanmar
Często zadawane pytania (FAQ): Skrzynia bezstopniowa i dwusprzęgłowy automat w ciągnikach kompaktowych
Jak działa przekładnia bezstopniowa w ciągnikach Yanmar?
Przekładnia bezstopniowa, zwana Vario, umożliwia płynną zmianę prędkości bez konieczności używania sprzęgła, co wpływa na komfort oraz precyzję pracy.
Jakie są zalety automatycznej skrzyni dwusprzęgłowej w ciągnikach Iseki?
Automatyczna skrzynia dwusprzęgłowa pozwala na szybką i płynną zmianę biegów bez przerw w przekazywaniu mocy, co zwiększa efektywność pracy i zapewnia komfort podczas eksploatacji.
W jakich warunkach najlepiej sprawdza się bezstopniowa przekładnia?
Bezstopniowa przekładnia jest idealna do prac wymagających płynnej regulacji prędkości, takich jak koszenie czy pielęgnacja terenów zielonych.
Co charakteryzuje skrzynię dwusprzęgłową w kontekście prędkości?
Skrzynia dwusprzęgłowa może osiągać maksymalną prędkość do 34 km/h, co czyni ją efektywną w zadaniach wymagających szybkiego poruszania się, jak transport.
Jakie są główne wady nowoczesnych skrzyń biegów w ciągnikach?
Wadą nowoczesnych skrzyń biegów, takich jak przekładnia bezstopniowa i dwusprzęgłowa, są wysokie koszty zakupu oraz serwisowania związane ze złożonością ich konstrukcji.








