Dofinansowanie tachografów, a jednocześnie projekt 645 km kolejnych płatnych dróg i wyższych opłat E-Toll

Dofinansowanie wymiany tachografów i konsultacje społeczne w kwestii nowych odcinków płatnych dróg – takie dwie wiadomości Ministerstwo Infrastruktury opublikowało w ostatnich dniach. Niewątpliwie mogą one znacząco wpłynąć na sektor transportu ciężkiego. 1 grudnia 2025 r. rusza nabór wniosków o dofinansowanie wymiany tachografów. Z kolei od 1 lutego 2026 r. rozważanie jest rozszerzenie sieci dróg płatnych dla pojazdów o masie powyżej 3,5 tony i autobusów. Również aktualizację samych opłat E-Toll jest konsultowana.

Nabór wniosków o dofinansowanie wymiany tachografów rusza już 1 grudnia 2025 r. Jednocześnie Ministerstwo Infrastruktury rozważa rozszerzenie sieci dróg płatnych dla pojazdów ciężkich i autobusów. Nowe unijne wymagania podnoszą koszty prowadzenia działalności przewoźników. Dlatego resort udostępni 320 mln zł z KPO na realizację obowiązku modernizacji tych urządzeń. W tym samym czasie ruszyły konsultacje projektu, który od lutego 2026 r. ma objąć opłatami kolejne odcinki dróg krajowych. Zmiany wpłyną zarówno na wydatki firm transportowych, jak i na finansowanie inwestycji drogowych.

Dofinansowanie wymiany tachografów – informacje ogólne

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że na program wsparcia wymiany tachografów przeznaczy aż 320 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). O obowiązku wymiany tachografów pisaliśmy już na Munipro.pl. Przypomnijmy, że jest to realizacja unijnego rozprządzenia nr 165/2014. Według tych przepisów pojazdy zarejestrowane przed 21 sierpnia 2023 roku muszą zostać wyposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji. Co istotne, już dawno minęły terminy dla pojazdów zarejestrowanych do 14 czerwca 2019 r. oraz do 20 sierpnia 2023 r. Teraz przedsiębiorcy posiadający licencję wspólnotową będą mogli ubiegać się o częściowy zwrot poniesionych kosztów na nastęujących zasadach

  • Nabór wniosków rusza 1 grudnia 2025 r. i potrwa do 31 stycznia 2026 r.

  • Przewoźnicy międzynarodowi (posiadający licencję wspólnotową), realizujący przewozy osób lub rzeczy, mogą ubiegać się o wsparcie – niezależnie od liczby pojazdów.

  • Maksymalne dofinansowanie wynosi 3 000 zł na pojazd.

  • Szacuje się, że dzięki tym środkom można objąć wsparciem około 107 tys. pojazdów.

Dofinansowanie wymiany tachografów – po 10 pojazdów w pierwszej kolejności

  • Pierwszeństwo w przyznawaniu dotacji będą mieli przewoźnicy składający wnioski na do 10 pojazdów – decydować będzie kolejność składania. Ogólna zasada przyjęta w rozporządzeniu mówi, że w pierwszej kolejności pomoc de minimis jest udzielana uprawnionym przewoźnikom drogowym na refinansowanie wyposażenia w inteligentne tachografy maksymalnie dziesięciu właściwych pojazdów zgłoszonych przez jednego uprawnionego przewoźnika drogowego do licencji wspólnotowej; w drugiej kolejności pomoc de minimis jest udzielana wszystkim uprawnionym przewoźnikom drogowym na pozostałe właściwe pojazdy bez ograniczenia, o którym mowa w pkt 1
    (ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 14 października 2025 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na refinansowanie wyposażenia w inteligentny tachograf w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności

  • Cały proces (od wniosku po wypłatę) odbywać się będzie elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR).

  • Podstawą prawną programu jest rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 14 października 2025 r. dotyczące pomocy de minimis na inteligentne tachografy.

Niewątpliwie wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec uważa zgodę Komisji Europejskiej na finansowanie ze środków KPO za duży sukces rządu. Dlatego podkreśla, że obciążenia przewoźników powstałe w wyniku unijnych regulacji mogą być złagodzone. Między innymi chodzi o Pakiet Mobilności.

Rozszerzenie sieci dróg płatnych dla ciężkich pojazdów

Jednocześnie z ogłoszeniem naboru wniosków na wsparcie kosztów wymiany tachografów, Ministerstwo Infrastruktury proceduje zwiększenie obciążeń kosztowych dla branży transportowej. Chodzi o objęcie od 1 lutego 2026 r. opłatą elektroniczną w systemie e-TOLL dodatkowych odcinków dróg krajowych. Oczywiście mówimy o opłatach dla pojazdów o dmc powyżej 3,5 t oraz autobusów. Dlatego Ministerstwo chce włączyć do systemu opłat nowe odcinki dróg klasy A, S, a także wybrane G i GP. Łącznie to dodatkowe 645 km dróg, na których wymagana będzie opłata za przejazd. Potencjalnie, jeżeli rozszerzenie wejdzie w życie, łączna długość objętych opłatą dróg krajowych ma wynieść około 5,9 tys. km.

Co więcej, ministerstwo chce, aby opłaty E-Toll lepiej odzwierciedlać koszty budowy, utrzymania i rozwoju infrastruktury Dlatego chce urealnić stawki E-Toll. Przykładowo, dla najcięższych pojazdów (klasa emisji EURO 6) opłata za przejazd 1 km autostrady wyniesie 0,56 zł. Co ważne, obecny koszt to 0,40 zł. Niewątpliwie stawki nadal będą znacznie niższe niż w wielu krajach europejskich. Dla przykładu, w Czechach to 1,00 zł, a w Niemczech – 1,48 zł za km. Jednocześnie Ministerstwo podkreśla, że opłaty z systemu e-TOLL trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego. Dlatego można liczyć na przyśpieszenie modernizacji infrastruktury drgowej. Krajowy Fundusz Drogowy finansuje inwestycje i remonty dróg. Co ważne – konsultacje publiczne dotyczące projektu nowelizacji już się rozpoczęły.

Dofinansowanie wymiany tachografów i projekt zmian opłat E-Toll – co oznaczają dla branży transportowej?

  1. Wsparcie finansowe dla przewoźników – dzięki programowi tachografowemu firmy międzynarodowe mogą zyskać realną pomoc w wymianie urządzeń, co obniży koszty związane z dostosowaniem do unijnych wymagań. Warto pamiętać jednak, że masymalna pomoc to 3000 złotych do jednego pojazdu.

  2. Wzrost kosztów operacyjnych – rozszerzenie sieci płatnych dróg, a w szczególności wzrost opłat E-Toll, oznaczają nowe obciążenia dla firm transportujących towary ciężkimi pojazdami oraz pasażerów autobusami. Niewątpliwie przedsiębiorcy będą chcieli przerzucić jak największą część tych obciążeń na klienta końcowego. Dlatego w dalszej perspektywie można się spodziewać wzrostu cen finalnych produktów oraz przejazdów autokarowych

  3. Reinwestycje w sieć drogową – dodatkowe wpływy z e-TOLL mają być przeznaczane na utrzymanie i rozwój sieci drogowej, co potencjalnie poprawi stan infrastruktury.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury, E-Toll

FAQ: Dofinansowanie tachografów i zmiany w opłatach E-Toll

Kiedy rusza nabór wniosków o dofinansowanie wymiany tachografów?

Nabór wniosków rusza 1 grudnia 2025 r. i potrwa do 31 stycznia 2026 r.

Jakie kwoty dofinansowania można uzyskać na wymianę tachografów?

Maksymalne dofinansowanie wynosi 3 000 zł na pojazd.

Kto może ubiegać się o dofinansowanie wymiany tachografów?

Przewoźnicy międzynarodowi (posiadający licencję wspólnotową), realizujący przewozy osób lub rzeczy, mogą ubiegać się o wsparcie – niezależnie od liczby pojazdów.

Jakie zmiany dotyczą opłat E-Toll dla ciężkich pojazdów?

Od 1 lutego 2026 r. dodatkowe odcinki dróg krajowych będą objęte opłatą elektroniczną e-TOLL, co może zwiększyć koszty dla pojazdów o masie powyżej 3,5 t oraz autobusów.

Jakie będą konsekwencje dla firm transportowych z powodu wprowadzenia nowych opłat?

Wzrost opłat E-Toll oraz rozszerzenie sieci płatnych dróg oznacza nowe obciążenia dla firm transportowych. Przedsiębiorcy mogą przerzucić te koszty na klientów, co może prowadzić do wzrostu cen końcowych produktów oraz przejazdów autokarowych.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *