Wykluczenie komunikacyjne. Ciechocinek wraca na mapę kolejową. A co z innymi miastami?

Już w grudniu 2025 roku pociągi ponownie dotrą do Ciechocinka. To efekt podpisanej 21 marca umowy między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi a wykonawcą remontu. Wartość inwestycji to 46,5 mln zł brutto. To krok w walce z wykluczeniem komunikacyjnym, które w Polsce stanowi ogromny problem dla wielu gmin i miast – nie tylko tych małych.
– Jeszcze w tym roku znowu będzie można dojechać do Ciechocinka pociągiem. Zapewnienie dostępu do kolei to odpowiedź na oczekiwania nie tylko lokalnych samorządowców, ale przede wszystkim mieszkańców. Również kuracjusze, tak licznie przybywający do Ciechocinka, będą odtąd mieć wybór między samochodem a koleją, która jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Spis treści
Ciechocinek wraca na mapę kolejową
Remont obejmie linię kolejową nr 245 z Aleksandrowa Kujawskiego do Ciechocinka. Od ostatnich regularnych połączeń minęło aż 14 lat.
W ramach prac i walki z wykluczeniem komunikacyjnym wyremontowane zostaną tory, rozjazdy, sieć trakcyjna i przejazdy kolejowo-drogowe. Pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 120 km/h.
Nowe oblicze zyskają także perony w Ciechocinku, Odolionie i Aleksandrowie Kujawskim. Pojawią się nowe nawierzchnie, wiaty, gabloty informacyjne, ławki i energooszczędne oświetlenie. Inwestycja uwzględnia potrzeby osób z ograniczoną mobilnością.
W Nowym Ciechocinku, przy skrzyżowaniu drogi krajowej nr 91 z autostradą A1, powstaną nowe sygnalizatory i rogatki.
Połączenia będą realizowane od 14 grudnia. Urząd Marszałkowski zapewni co najmniej 8 par pociągów dziennie przez 5 lat. Miasto Ciechocinek zajmie się dostosowaniem infrastruktury miejskiej do potrzeb podróżnych.
Czytaj także: Światowy Dzień Recyklingu i elektryczne śmieciarki w Warszawie.
Wykluczenie komunikacyjne w polskich miastach
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreśla, że dostęp do kolei to odpowiedź na potrzeby mieszkańców i kuracjuszy. Prezes PKP PLK Piotr Wyborski dodaje, że to przykład dobrej współpracy państwowej spółki z samorządami.
Dzięki inwestycji Ciechocinek znów stanie się łatwo dostępny dla turystów, kuracjuszy i mieszkańców regionu.
Tymczasem wiele zostało jeszcze do zrobienia. Według analizy przygotowanej w 2023 roku przez Rządowe Centrum Analiz działające przy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Wykluczenie kolejowe w Polsce to problem, który wciąż trwa.
Czytaj także: Ile wytwarzamy śmieci? – Analiza odpadów komunalnych.
Wykluczenie komunikacyjne i wykluczenie kolejowe
Według raportu RCA z 2023 roku w Polsce wciąż istnieją rozległe obszary wykluczenia kolejowego. Pomimo inwestycji i modernizacji, tysiące mieszkańców nie ma dostępu do pociągów.
Aż 408 miast w Polsce nie ma dostępu do czynnych linii kolejowych. To 42% wszystkich miast w kraju. W tej grupie znajduje się 72 miasta z populacją przekraczającą 10 tys. osób.
Ponadto kolej nie dojeżdża do 50 powiatów. W 50 powiatach i miastach na prawach powiatu (13,2% terytorium kraju, 7,4% mieszkańców) nie funkcjonują regularne połączenia kolejowe. W 25 z nich nie są planowane ani realizowane żadne przewozy.
Rządowe obiecuje jednak poprawę:. Według planów 53 miasta zyskają lub odzyskają połączenia kolejowe. W 34 z nich kolej pojawi się po raz pierwszy od lat. 21 powiatów poprawi dostępność kolei – w tym 5 zupełnie nowych na mapie pasażerskich połączeń.
Likwidacje i odbudowy
W latach 1991–2021 zamknięto 192 linie kolejowe o łącznej długości 3733 km. To wypłynęło na ogromne wykluczenie komunikacyjne. Po 2018 r. przywrócono zaledwie 258 km. Obecnie działa 19 394 km linii kolejowych – o 8% mniej niż w 2002 r.
W latach 2017–2022 długość eksploatowanych linii wzrosła w 12 województwach. Jednak największe spadki odnotowano w woj. pomorskim, śląskim i kujawsko-pomorskim.
Źrógło: MI, gov.pl