Warszawa – koniec drążenia drugiej linii metra, początek budowy nowej trasy tramwajowej

Rozbudowa sieci komunikacyjnej publicznej w Warszawie wkracza w nowy etap. Właśnie zakończono drążenie tuneli II linii metra. Równocześnie rozpoczęła się budowa nowej trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego.
Zakończenie prac tunelowych na Bemowie oznacza przejście do kolejnego etapu rozbudowy II linii metra. To nie jedyny przykład rozbudowy sieci komunikacji publicznej w Warszawie. W dzielnicy Ochota ruszyła inwestycja tramwajowa, która zmieni układ komunikacyjny tej części miasta. Oba projekty są częścią większego planu poprawy transportu publicznego w stolicy.
Spis treści
Metro na Bemowie – tunele gotowe
Rozbudowa sieci komunikacji publicznej w Warszawie to przede wszystkim II linia metra w kierunku Bemowam która osiągnęła kolejny kamień milowy. Faza drążenia tuneli została zakończona, gdy 21 maja tarcza TBM Krystyna przebiła się do szybu demontażowego przed stacją Bemowo. Z kolei tarcza Anna zakończyła drążenie tunelu już w kwietniu. Te imponujące maszyny w ciągu 9 miesięcy wydobyły 170 000 metrów sześciennych urobku, drążać pozostałe odcinki II linii metra. Te prace pozwolą stworzyć trzy ostatnie stacje Lazowa, Chrzanów i Karolin (stacja końcowa).
Nowe odcinki umożliwią lepsze połączenie zachodnich dzielnic Warszawy z centrum. Dzięki zakończeniu etapu drążenia inwestycja zyskała nową dynamikę i może być realizowana zgodnie z harmonogramem. Teraz przyjdzie czas na budowę peronów, no i oczywiście układanie torowisk. Zakończenie prac przewidziane jest na 2026 rok.
Tramwaj do Dworca Zachodniego
Równolegle z pracami przy metrze, na Ochocie ruszyła budowa trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego. To jedno z kluczowych przedsięwzięć Tramwajów Warszawskich. Trasa o długości 1,6 km z 500-metrowym tunelem pozwoli pasażerom wygodnie dojechać do tego ważnego dworca kolejowego, niezależnie od natężenia ruchu ulicznego. Trasa ta jest również kolejnym etapem tworzenia tramwajowej trasy obwodowej lączącej kilka dzielnic Warszawy: Wilanów, Mokotów, Ochotę i Wolę.
Rozbudowa sieci komunikacji publicznej w zakresie trasy obwodowej podzielona została na kilka etapów. Realizacja odcinka tramwajowego do Dworca Zachodniego spowoduje liczne zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej na Ochocie oraz w organizacji ruchu ulicznego.
Nowa jakość komunikacji miejskiej
Obie inwestycje – metro na Bemowie i tramwaj do Dworca Zachodniego – są częścią szerokiego programu modernizacji transportu publicznego w Warszawie. Miasto stawia na zrównoważony rozwój i zwiększenie udziału transportu szynowego w codziennych podróżach mieszkańców.
Dzięki dokończeniu II linii metra oraz budowie nowej trasy tramwajowej rozbudowa sieci komunikacji publicznej w Warszawie zyska nowy wymiar. Poprawi się nie tylko komfort przejazdu, ale również skomunikowanie peryferyjnych obszarów z centrum stolicy. Inwestycje te wspierają cele klimatyczne miasta, ograniczając ruch samochodowy i zmniejszając emisję spalin.
Podsumowanie
Zakończenie drążenia drugiej linii metra i początek budowy nowej trasy tramwajowej to wyraźny sygnał, że rozbudowa sieci komunikacji publicznej w Warszawie jest konsekwentnie realizowana. Stolica modernizuje swój system transportowy, a projekty te przyniosą wymierne efekty. Skrócenie czasu przejazdów, poprawę dostępności i lepsze skomunikowanie dzielnic to główne z nich. To krok w stronę bardziej ekologicznej i efektywnej mobilności miejskiej. Więcej o rozbudowie sieci komunikacyjnej w Warszawie można przeczytać na stronie Metra Warszawskiego oraz na stronie Miasta Warszawy. Na Munipro.pl pisaliśmy już o warszawskim transporcie publicznym, na przykład o mistrzostwach kierowców autobusów.
Często zadawane pytania (FAQ): Warszawa – koniec drążenia drugiej linii metra, początek budowy nowej trasy tramwajowej
Co oznacza zakończenie drążenia drugiej linii metra na Bemowie?
Zakończenie drążenia oznacza, że powstały tunele, co pozwala przejść do kolejnego etapu budowy, czyli budowy peronów i torowisk.
Jakie stacje powstaną na nowym odcinku metra?
Na nowym odcinku metra powstaną trzy stacje: Lazowa, Chrzanów i Karolin, która będzie stacją końcową.
Jak długo trwa budowa nowej trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego?
Budowa trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego ma długość 1,6 km i obejmuje budowę 500-metrowego tunelu.
Jakie zmiany w komunikacji miejskiej przyniesie budowa tramwaju?
Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego spowoduje zmiany w funkcjonowaniu miejskiej komunikacji na Ochocie oraz wpłynie na organizację ruchu ulicznego.
Jakie są cele inwestycji w trakcie rozbudowy sieci komunikacji publicznej?
Cele inwestycji obejmują poprawę komfortu przejazdów, lepsze skomunikowanie dzielnic z centrum miasta oraz wsparcie celów klimatycznych poprzez zmniejszenie ruchu samochodowego.