Siemens Mireo Plus H – pociągi wodorowe już mkną po torach

Mireo Plus H to kolejna generacja pociągów wodorowych opracowanych przez Siemens Mobility. Konstrukcja ta oferuje bezemisyjną eksploatację na trasach bez sieci trakcyjnej, będąc alternatywą dla zespołów spalinowych. Projekt pokazuje, jak ogniwo paliwowe pozwala połączyć ekologię z efektywnością i niskimi kosztami utrzymania.
Mireo Plus H stanowi nowoczesną i bezemisyjną alternatywę dla pociągów spalinowych, umożliwiając eksploatację na trasach dalekobieżnych bez sieci trakcyjnej. Skład opracowany przez Siemens Mobility napędza wodorowe ogniwo paliwowe. Producent podkreśla, że stosując wodór ze źródeł odnawialnych, uzyskuje się zerową emisję dwutlenku węgla. Pojazd posiada również baterie trakcyjne.
Spis treści
H2goesRail – testy i zasięg
Projekt H2goesRail, realizowany przez Deutsche Bahn i Siemens Mobility, ruszył już pod koniec 2020 roku. Z kolei pierwszy przejazd Mireo Plus H oraz test mobilnej stacji tankowania wodoru nastąpiły 9 września 2022 roku. Pociąg oferuje zasięg do 600 km (w wersji dwuczłonowej), a trójczłonowa odmiana osiąga nawet do 1000 km. Siła trakcyjna wynosi 1,7 MW, a prędkość maksymalna to 160 km/h. Co równie ważne, zatankowanie pociągu wodorem zajmuje jedynie 15 minut. Pierwszą regularną trasą nowej konstrukcji ma być linia między Tübingen a Horb i Pforzheim. Wszystko po to, aby przybliżyć cel uzyskania neutralności klimatycznej przez Deutsche Bahn do roku 2040. W ciągu 30 lat eksploatacji każdy pociąg wodorowy ma umożliwić redukcję emisji CO₂ o 45 tysięcy ton
Oferta dla regionu Berlin-Brandenburg
W czerwcu 2022 Siemens Mobility otrzymał zamówienie na siedem dwuczłonowych pociągów Mireo Plus H, które mają wejść do regularnego użytku na trasach w okolicach Berlina. Szacuje się, że całkowite zastąpienie pociągów spalinowych wodorowymi na linii RB27 – Heidekrautbahn pozwoli zredukować emisję dwutlenku węgla o 3 tysiące ton, a zużycie oleju napędowego zmniejszy się o około 1,1 mln litrów oleju napędowego.
Mireo Plus H – technologia i komfort pasażerów
Mireo Plus H wykorzystuje układ napędowy oparty na ogniwach paliwowych i bateriach litowo-jonowych, co nadaje mu parametry porównywalne z elektrycznymi zespołami trakcyjnymi. Dzięki lekkiej aluminiowej konstrukcji, zaawansowanej aerodynamice i zaawansowanemu zarządzaniu energią, pociąg zapewnia niskie koszty użytkowania. Co więcej, wnętrze jest przestronne i komfortowe. Pasażerowie znajdą tam Wi-Fi, interaktywne tablice informacyjne dla pasażerów, dużo miejsca na wózki czy rowery oraz bagaże. Trzy drzwi na ścianie wagonu ułatwią wsiadanie i wysiadanie.
Mireo Plus H – podsumowanie
Mireo Plus H łączy zeroemisyjną mobilność z efektywnością i komfortem. Wejście tego pociągu do regularnego kursowania to istotny krok w kierunku odchodzenia od napędu spalinowego. Siemens Mobility podkreśla, iż połowa tras kolejowych w Europie nadal pozbawiona jest sieci trakcyjnej. Dlatego napęd za pomocą ogniw paliwowych, bateryjny bufor, lekka konstrukcja i łatwe tankowanie wydają się dobrą receptą na problem obsługi niezelektryfikowanych tras. Również zasięg do 1 000 km, prędkość 160 km/h, znaczne oszczędności CO₂ oraz atrakcyjne warunki dla pasażerów stanowią świetne argumenty dla wyboru nowej, ekologicznej propozycji. Więcej informacji o Mireo Plus H można znaleźć na stronie producenta. Jeśli interesuje Cię temat ekologicznych rozwiązań kolejowych, przeczytaj też o pociągach elektryczno-bateryjnych Skoda.
Źródło: Siemens Mobility
„`html
Często zadawane pytania (FAQ): Siemens Mireo Plus H – pociągi wodorowe już mkną po torach
Jakie paliwo napędza pociąg Mireo Plus H?
Pociąg Mireo Plus H jest napędzany przez ogniwa paliwowe, które wykorzystują wodór ze źródeł odnawialnych, co pozwala na bezemisyjną eksploatację.
Jakie są zasięg i prędkość pociągu Mireo Plus H?
Mireo Plus H oferuje zasięg do 600 km w wersji dwuczłonowej i do 1000 km w wersji trójczłonowej. Maksymalna prędkość wynosi 160 km/h.
Jak długo trwa tankowanie pociągu wodorem?
Tankowanie pociągu Mireo Plus H wodorem zajmuje jedynie 15 minut.
Jakie korzyści przyniesie zastosowanie pociągów wodorowych w Berlinie?
Zastąpienie pociągów spalinowych wodorowymi na linii RB27 pozwoli zredukować emisję CO₂ o 3 tysiące ton oraz zaoszczędzić około 1,1 mln litrów oleju napędowego.
Jakie udogodnienia oferuje Mireo Plus H dla pasażerów?
Mireo Plus H zapewnia pasażerom komfortowe wnętrze, Wi-Fi, interaktywne tablice informacyjne, a także dużo miejsca na wózki, rowery i bagaże.
„`








