Pociągi elektryczno-bateryjne zastępują lokomotywy spalinowe

Pociągi elektryczno-bateryjne Škoda rewolucjonizują transport w Kraju Morawsko-Śląskim w Czechach. W ciągu zaledwie trzech miesięcy pokonały aż 170 000 km, niemal połowę w trybie bateryjnym. Ta innowacyjna technologia przynosi realne korzyści środowiskowe i uznanie pasażerów.
Dziś kolejny news dotyczący elektryfikacji transportu publicznego. Tym razem chodzi o pociągi na baterie. Brzmi jak opis zabawki, ale prawdziwe pociągi elektryczno-bateryjne Škoda zdobywają uznanie w czeskim regionie Morawsko-Śląskim. Nowoczesne jednostki, łączące zasilanie trakcyjne z bateryjnym, umożliwiają cichą i bezemisyjną jazdę także na niezelektryfikowanych trasach. Efektem są niższe emisje, oszczędności paliwa i rosnąca liczba pasażerów.
Spis treści
Pociągi elektryczno-bateryjne Škoda
W ciągu trzech miesięcy cztery pociągi elektryczno-bateryjne Škody, obsługiwane przez České dráhy, przejechały 170 000 km w Kraju Morawsko-Śląskim. Prawie połowę tego dystansu pokonały w trybie czysto bateryjnym, co przyczyniło się do cichszych i bardziej ekologicznych podróży. Na jednej z obsługiwanych linii odnotowano 15% wzrost liczby pasażerów.
Wprowadzenie innowacyjnych pociągów
Pociągi elektryczno-bateryjne Škoda zrewolucjonizowały transport kolejowy w Kraju Morawsko-Śląskim. Wprowadzone w grudniu 2024 roku, te nowoczesne jednostki obsługują trasę Veřovice–Studénka–Ostrawa, oferując pasażerom komfortowe i ekologiczne podróże. Ich zdolność do pokonywania znacznych odległości w trybie bateryjnym eliminuje potrzebę korzystania z lokomotyw spalinowych na niezelektryfikowanych odcinkach, co znacząco redukuje emisję spalin i hałas
Korzyści ekologiczne i ekonomiczne
Eksploatacja pociągów elektryczno-bateryjnych Škoda przynosi wymierne korzyści ekologiczne i ekonomiczne. Rocznie planuje się oszczędność 200 000 litrów oleju napędowego oraz redukcję emisji CO₂ o 500 ton. Pociągi te mają możliwość ładowania baterii podczas jazdy pod siecią trakcyjną lub poprzez rekuperację energii. Dlatego są w stanie przejechać do 80 km w trybie bateryjnym z maksymalną prędkością 120 km/h. To sprawia, że są idealnym rozwiązaniem na regionalnych liniach niezelektryfikowanych, oferując cichszą i bardziej przyjazną dla środowiska alternatywę dla tradycyjnych składów spalinowych. Natomiast zasilane z sieci trakcyjnej mogą rozwijać prędkość do 160 km/h. Więcej o nowych pociągach elektryczno-bateryjnych Škoda dowiesz się z informacji prasowej Škoda Group.
Plany na przyszłość i rozwój technologii
Według portalu Railmarket.com České dráhy (koleje czeskie) już zamówiły kolejnych 15 jednostek, które mają zostać dostarczone do listopada 2026 roku. Nowe pociągi będą obsługiwać trasy łączące Ostrawę z miastami takimi jak Opawa, Czeski Cieszyn i Frydek Mistek. Należy podkreślić, że możliwość przejścia z zasilania trakcyjnego na bateryjne pozwoli nowym pociągom dojechać bezpośrednio do miejscowości Krnov, Nový Jičín oraz Budišov nad Budišovkou, gdzie linie kolejnowe nie są zelektryfikowane. Istotną korzyścią dla pasażerów stanie się więc eliminacja konieczności przesiadek z pociągów elektrycznych do spalinowych. Tu przeczytasz więcej na temat planowanych tras 15 nowych pociągów elektryczno-bateryjnych Škoda.
Pociągi elektryczno-bateryjne od Siemens i Alstom
Trzeba dodać, że w ostatnich latach pociągi elektryczno-bateryjne zaprezentował też Siemens i Alstrom. Wyraźnie widać więc, że wiodący producenci uznali, iż pociągi z hybrydowym zasilaniem z dwóch źródeł stanowią bardzo opłacalne rozwiązanie problemu ekologicznie korzystniejszego ruchu kolejowego na niezelektryfikowanych trasach. Tego typu pociągi od firmy Siemens kursują w niemieckim landzie Badenia-Wirtembergia. Również takie pociągi marki Alstom już od końca 2021 obsługują wybrane trasy Badenii-Wirtembergii oraz Bawarii.
Podsumowanie
Pociągi elektryczno-bateryjne Škoda, wprowadzone w Kraju Morawsko-Śląskim, udowodniły swoją wartość zarówno pod względem ekologicznym, jak i ekonomicznym. Ich zdolność do pokonywania znacznych odległości w trybie bateryjnym, redukcja emisji spalin oraz zwiększone zainteresowanie pasażerów świadczą o sukcesie tej technologii. Fakt, iż także Siemens oraz Alstom produkują takie składy świadczy o wszechstronności i przydatności tego typu pociągów. Podobne rozwiązanie spotyka się dziś w trolejbusach, także tych produkowanych przez markę Škoda, o czym już pisaliśmy.
Źródła: Skoda Group, Railmarket.com, Siemens, Alstom
Pociągi elektryczno-bateryjne Škoda
Parametr | Wartość |
---|---|
Liczba pociągów w eksploatacji | 4 |
Przebieg w ciągu 3 miesięcy | 170 000 km |
Zasięg w trybie bateryjnym | do 80 km |
Maksymalna prędkość | 120 km/h (bateryjnie), 160 km/h (sieć trakcyjna) |
Roczna oszczędność paliwa | 200 000 litrów oleju napędowego |
Roczna redukcja emisji CO₂ | 500 ton |
Planowana liczba nowych jednostek | 15 (do końca 2026 roku) |