PKP Intercity uruchamia nowe trasy. Te miasta odzyskają pociągi po 40 latach [MAPA]

PKP Intercity zapowiada rewolucję w siatce połączeń dalekobieżnych. Pociągi wrócą do kilkunastu miast, do których nie dojeżdżały nawet od 40 lat. Sprawdź, które miejscowości znów zyskają dostęp do kolei. Kiedy ruszą pierwsze połączenia?

Powrót dalekobieżnej kolei do małych i średnich miast

PKP Intercity rozpoczyna plan uruchomienia kilkunastu nowych połączeń pociągów dalekobieżnych, które dotrą do mniejszych i średnich miejscowości w całym kraju.

– Kolej dalekobieżna w Polsce to nie tylko linie magistralne, to nie tylko wielkie aglomeracje. To również linie lokalne, często linie niezelektryfikowane, do średnich i mniejszych miejscowości, które mają bardzo słabą komunikację z największymi miastami. Chcemy to zmienić – zapowiada Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

–Nie chcemy konkurować z przewoźnikami regionalnymi, a skomunikować regiony z aglomeracjami – dodaje prezes PKP Intercity.

PKP Intercity inwestuje w nowy tabor

PKP Intercity realizuje plan zwiększenia siatki połączeń kolejowych dzięki trzem rodzajom taboru: hybrydowym zespołom trakcyjnym, lokomotywom hybrydowym oraz klasycznym składom spalinowym.

Z tego powodu PKP Intercity zamierza wypożyczyć 22 składy spalinowe, które pozwolą uruchomić pierwsze połączenie jeszcze w tym roku. PKP Intercity podpisało również w 2024 roku umowę na dostarczenie 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych z nowosądecką firmą NEWAG. W skład taboru, który ma obsługiwać nowe połączenia dołączy także 16 Lokomotyw hybrydowych (elektryczno-spalinowych), które montuje bydgoska PESA.

Pociągi dalekobieżne do niektórych miast powrócą po 40 latach przerwy

Ministerstwo Infrastruktury oraz PKP Intercity podkreślają, że dzięki nowej siatce połączeń, kolej wróci do kilkunastu miejscowości, gdzie pociągi pasażerskie nie kursowały od wielu lat.

– PKP Intercity podjęło decyzję, która otwiera zupełnie nowy rozdział w historii polskiej kolei dalekobieżnej.  Dotrzemy do miejscowości, które dotąd nie były uwzględnione na mapie połączeń dalekobieżnych. To przełom – bo po latach przerwy wracamy do miejsc, w których pociągi pasażerskie nie zatrzymywały się od 20, 30, a nawet 40 lat – mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Resort wskazuje, że pociągiem dalekobieżnym będzie można znów dojechać:

  • do Czaplinka i Złocieńca po przerwie trwającej 40 lat;
  • do Łomży, Chorzel oraz Wielbarka po ponad 30 latach;
  • do Człuchowa oraz Czarnego po ponad 20 latach.

Lista i mapa nowych połączeń PKP Intercity

– Mapa nowych połączeń obejmie wszystkie regiony kraju. Ich uruchomienie będzie możliwe dzięki współpracy PKP Intercity z polskimi producentami taboru – podkreśla Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.

Spółka skonstruowała siatkę połączeń tak, aby zapewnić dostęp do pociągów dalekobieżnych mieszkańcom małych i średnich miast. A oto lista nowych tras, które będą obsługiwane przez spalinowe lub hybrydowe zespoły trakcyjne:

  • Warszawa – Łomża (m.in. przez Wyszków, Ostrołękę, Śniadowo);
  • Białystok – Gdynia (m.in. przez Olsztyn, Szczytno, Chorzele, Ostrołękę, Śniadowo, Łapy);
  • Kraków – Gdynia (m.in. przez Katowice, Tarnowskie Góry, Kłobuck, Działoszyn, Łódź, Gostynin, Płock, Rypin, Grudziądz, Sztum);
  • Warszawa – Białystok (m.in. przez Siemiatycze, Hajnówkę, Bielsk Podlaski);
  • Kraków – Hrubieszów (m.in. przez Mielec, Stalową Wolę, Biłgoraj, Zamość);
  • Warszawa – Hrubieszów (m.in. przez Radzyń Podlaski, Lubartów, Zamość);
  • Gdynia – Kostrzyn (m.in. przez Chojnice, Piłę, Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
  • Poznań – Kostrzyn (m.in. przez Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
  • Kraków – Zagórz (m.in. przez Gorlice, Jasło, Krosno, Sanok);
  • Kraków – Jelenia Góra (m.in. przez Nysę, Świdnicę);
  • Warszawa – Gdynia (m.in. przez Sierpc, Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz);
  • Gdynia – Szczecin (m.in. przez Chojnice, Człuchów, Szczecinek, Czaplinek, Złocieniec).

Poniżej prezentujemy też mapę nowych połączeń pociągów dalekobieżnych planowaną przez PKP Intercity.

mapa nowe połączenia PKP Intercity

mapa nowe połączenia PKP Intercity

fot. PKP Intercity

Jaki będzie standard w nowych pociągach?

PKP Intercity zapewnia, że nowe hybrydowe zespoły trakcyjne zapewnią pasażerom wysoki standard podróżowania. W każdym składzie znajdzie się 177 miejsc siedzących, przy czym 156 w drugiej klasie i 21 w pierwszej. Na dodatek, składy zostaną wyposażone w klimatyzację, ergonomiczne fotele, gniazdka elektryczne przy siedzeniach oraz indywidualne oświetlenie.

Co istotne, dla osób o ograniczonej mobilności ruchowej i poruszających się na wózkach przewidziana została specjalna strefa. W niej ma być więcej przestrzeni, co umożliwi wygodną podróż. PKP Intercity, zamawiając nowy tabor, pomyślała także o rodzinach i rowerzystach. Składy będą miały także część dla rodzin z dziećmi z wyposażeniem w stoliki ze stałą planszą do gry i schowkiem na kostkę. Przewoźnik uwzględnił także miejsca stojące na rowery. PKP chce także, aby w wagonach były zamontowane automaty vendingowe z napojami i przekąskami.

Kiedy pierwsze pociągi wyruszą na nowe trasy?

Realizacja całego planu uruchamiania nowych tras potrwa kilka lat i jest ściśle związana z dostawami nowego taboru hybrydowego. Jednak pierwsza trasa, która zyska nowe pojazdy to linia Gorzów Wielkopolski – Poznań. PKP Intercity zamierza wypożyczyć 22 składy spalinowe, dzięki którym pierwsze połączenie ruszy jeszcze w tym roku. Natomiast w 2026 roku ruszy połączenie z Łomży przez Ostrołękę do Warszawy.

PKP Intercity chce systematycznie uruchamiać pozostałe połączenia wraz z odbiorami 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych od NEWAG-u. Producent powinien przekazać pierwsze składy na początku 2027 roku i kolejne mają trafiać do PKP Intercity aż do połowy 2029 roku.

Dodatkowo, w fabryce PESA jest obecnie budowanych kolejnych 16 lokomotyw hybrydowych, które będą mogły jeździć po liniach zelektryfikowanych i tych bez elektryfikacji. One pozwolą zwiększyć liczbę połączeń do takich miast, jak: Suwałki, Augustów, Gorzów Wielkopolski, Zielona Góra, Głogów, Leszno.

To także Cię zainteresuje: Nawet 3500 zł na bon ciepłowniczy! Sprawdź terminy i zasady

Często zadawane pytania (FAQ): PKP Intercity uruchamia nowe trasy

Jakie miasta odzyskają połączenia kolejowe po 40 latach?

Pociągi powrócą do Czaplinka i Złocieńca po 40 latach, do Łomży, Chorzel oraz Wielbarka po ponad 30 latach, oraz do Człuchowa i Czarnego po ponad 20 latach.

Kiedy rozpoczną się pierwsze połączenia na nowych trasach?

Pierwsze połączenie na nowej trasie Gorzów Wielkopolski – Poznań ma ruszyć jeszcze w tym roku.

Jakie nowoczesne udogodnienia będą w nowych pociągach?

Nowe hybrydowe zespoły trakcyjne będą wyposażone w klimatyzację, ergonomiczne fotele, gniazdka elektryczne oraz strefy dla osób o ograniczonej mobilności. Będą również miejsca dla rodzin z dziećmi i rowerów.

Jakie rodzaje taboru będą używane w nowych połączeniach?

PKP Intercity wprowadzi hybrydowe zespoły trakcyjne, lokomotywy hybrydowe oraz klasyczne składy spalinowe, a także wypożyczy 22 składy spalinowe na nowe trasy.

Jakie są plany dotyczące dalszego uruchamiania połączeń?

Uruchamianie nowych połączeń potrwa kilka lat. W 2026 roku planowane jest połączenie z Łomży przez Ostrołękę do Warszawy, a kolejne składy będą dostarczane do połowy 2029 roku.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *