Opony rolnicze do ciągników komunalnych – kiedy są odpowiednie i jak je wybrać?

Opony rolnicze do ciągników komunalnych sprawdzają się doskonale, ale tylko w konkretnych zastosowaniach. W artykule omówimy, kiedy opony rolnicze są właściwym wyborem, a kiedy ich lepiej pomyśleć o innych rodzajach ogumienia. Ponadto wyjaśnimy, jakie kryteria warto wziąć pod uwagę przy wyborze ogumienia rolniczego oraz co obecnie można znaleźć na rynku.
Opony rolnicze do ciągników komunalnych stanowią podstawowy wybór, ponieważ te maszyny wielozadaniowe pracują zarówno na terenach zieleni, jak i na drogach. W wielu sytuacjach takie ogumienie zapewnia uniwersalność. Dlatego operatorzy chętnie wykorzystują je podczas prac ziemnych i drogowych. Jednocześnie ogumienie o charakterze rolniczym nie zawsze spełnia wymagania pracy na bardzo zadbanych terenach zielonych, ponieważ konstrukcja bieżnika nie jest projektowana z myślą o ochronie powierzchni trawiastych. Artykuł pozwala zrozumieć, jakie czynniki techniczne, środowiskowe i ekonomiczne decydują o tym, czy opony rolnicze sprawdzą się w pracy komunalnej.
Spis treści
Opony rolnicze do ciągników komunalnych – charakterystyka
Opony rolnicze do ciągników komunalnych trafiają głównie do tych pojazdów, które pracują zarówno na terenach zielonych, jak i na drogach. Konstrukcja opon rolniczych zapewnia dużą wytrzymałość karkasu. Dlatego ogumienie dobrze znosi pracę przy zmiennym ciśnieniu. Ponadto ogumienie tego typu daje dobrą trakcję na grząskich nawierzchniach. W praktyce umożliwia to sprawną realizację zadań na miękkim gruncie. Samorządy wykorzystują takie opony głównie przy pracach ziemnych i pielęgnacji poboczy. Jest ono pierwszym wyborem również do utrzymaniu parków oraz terenów rekreacyjnych, gdzie wysoka jakość darni nie jest decydującym czynnikiem. W wielu sytuacjach ogumienie rolnicze daje stabilność i dobrą przyczepność, natomiast na twardych nawierzchniach jego efektywność bywa ograniczona.
Opony radialne czy diagonalne?
Na rynku dostępne są dwa rodzaje opon rolniczych – radialne i diagonalne. Różnica leży w ich konstrukcji. W oponach diagonalnych warstwy osnowy kordu, zazwyczaj płóciennego, ułożone są krzyżowo pod kątem około 45 stopni. Oznacza to, że bieżnik i boki opony mają jednolitą konstrukcję, co oganicza możliwość uginania się boków. Z kolei w oponie radialnej kordy ułożone są równolegle, a czoło opony posiada wzmocnienie w postaci stalowego opasania. Dzięki temu boki opony mogą się bardziej uginać, a czoło opony pozostaje odporne na uszkodzenia. Jaki więc typ opony wybrać? Niewątpliwie przede wszystkim wziąć pod uwagę, w jakich warunkach będzie pracował pojazd na wybieranych oponach. Opony diagonalne mogą dać znaczną wytrzymałość, ale brak ich jednolita konstrukcja zwiększa opory toczenia, a co za tym idzie zużycie paliwa. Zastosowanie takich opon ogranicza także przyczepność. Opony radialne są pozbawione tych wad, ale kosztują więcej.
Pozostaje jeszcze kwestia nośności i wytrzymałości opony. Jak wyjaśnia nam Pan Jarosław z firmy FHU Kabex ze Stoczka Łukowskiego, każda opona ma swoją nośność, a w przypadku opon diagonalnych – także liczbę płócien, czyli warstw osnowy. Dlatego przy oponach diagonalnych wytrzymałość określa liczba zastosowanych płócien. Dlatego są opony 6, 8, 10, 14, nawet 16-płócienne. Jeszcze w temacie wytrzymałości – zdania są podzielone, który typ opony ma w tej kwestii lepszą charakterystykę. Wiele źródeł internetowych podaj, że opony diagonalne mają dłuższą żywotność i większą odporność na uszkodzenia. Jednak przedstawiciel firmy FHU Kabex ma w tym temacie inne zdanie: opona radialna jest bardziej wytrzymała niż diagonalna ze względu na zastosowanie drutów wzmacniających czoło opony. Dlatego do wszystkich większych ciągników o mocy ponad 100 koni opony diagonalne już nawet nie są powszechnie dostępne.
Kiedy opony rolnicze są błędnym wyborem?
Niewątpliwie opony rolnicze do ciągników komunalnych nie powinny być stosowane jako ogumienie podstawowe w pojazdach pracujących głównie rozległych terenach zielonych o wysokim standardzie utrzymania. Jako przykład można podać historyczne parki, pola golfowe czy boiska sportowe. Takie powierzchnie wymagają specjalnego traktowania. Dobrą ilustracją właściwego wyboru opon do takich obiektów jest ciągnik serii L2 na tzw. oponach trawiastych dostarczony w ostatnich miesiącach przez markę Kubota do wsparcia utrzymania kompleksu parkowego przy pałacu w Wilanowie. Do czego może doprowadzić zastosowanie opon rolniczych w takim miejscu? Każde nieuważne rozpoczęcie jazdy, nazbyt ostre hamowanie czy przesadnie ciasny sprzęt zostawi ślady „jodełki” bieżnika na wypielęgnowanej darni. Opony rolnicze są więc w tych okolicznościach zbyt agresywne.
Czynniki decyzyjne przy wyborze opon rolniczych i oferta rynkowa
Zapytaliśmy eksperta o ofertę opon rolniczych dostępnych na polskim rynku. Barłomiej Krak, obecnie Szef Sprzedaży maszyn komunalnych marki ISEKI w Polsce, posiada również doświadczenie pracy w jednym z dużych światowych koncernów oponiarskich. Usłyszeliśmy, że wybór jest niezwykle szeroki. Jednak na tym rynku można wyodrębnić segment opon budżetowych, produktów średniej półki oraz opon premium. Marki budżetowe to między innymi BKT, Galaxy, Kabat oraz szeroka ofert produktów chińskich. Marki ze średniej półki to m.in Goodyear, Firestone, Kleber, a wśród premium można wymienić Michelin, Continental, Bridgestone – wymienia Pan Krak.
O tym, czym różnią się opony z poszczególnych półek cenowych, opowiedział nam Pan Jarosław Cieślak, który od wielu lat zajmuje się oponami w Radzyniu Podlaskim: przede wszystkim jakością wykonania i zastosowanych materiałów. Z mojego doświadczenie opony produkowane przez firmy o wieloletniej tradycji wysokojakościowej produkcji wytrzymują dłużej. Są bardziej odporne na uszkodzenia, nie dostają guzów, lepiej znoszą zmiany ciśnienia, co jest ważne w przypadku opon rolniczych. Takie „gumy” są również bardziej odporne na uszkodzenia i mniej się ścierają. Z kolei wyjaśnienie różnic materiałowych w oponach najtańszych w porównaniu do produktów o wyższych parametrach usłyszeliśmy od przedstawiciela FHU Kabex: takie opony różnią się składem. W oponach droższych jest więcej kauczuku, a mniej plastiku. W oponach tańszych dużą część droższego kauczuku zastępują tworzywa sztuczne.
Podsumowanie
Opony rolnicze do ciągników komunalnych są dobrym wyborem wtedy, gdy główne zadania dotyczą robót ziemnych lub terenów zielonych o niskim standardzie darni. Mogą to być tereny rekreacyjne i standardowe parki. Szczególnie zaleca się je na miękkie podłoże o niskiej przyczepności. Natomiast stają się błędną decyzją, gdy dominują zadania na wypielęgnowanych trawnikach. Świadome dopasowanie ogumienia zmniejsza koszty eksploatacji, poprawia trwałość maszyn i chroni infrastrukturę. W efekcie właściwy dobór ogumienia zwiększa efektywność pracy gminnych jednostek i wspiera zrównoważone utrzymanie przestrzeni publicznych. Szeroka oferta rynkowa pozwala dobrać ogumienie do dostępnego budżetu.
Źródło: materiały własne
FAQ: Opony rolnicze do ciągników komunalnych – kiedy są odpowiednie i jak je wybrać?
Kiedy opony rolnicze są najlepszym wyborem dla ciągników komunalnych?
Opony rolnicze są najlepszym wyborem, gdy główne zadania dotyczą robót ziemnych lub terenów zielonych o niskim standardzie darni, na przykład w parkach rekreacyjnych.
Jakie rodzaje opon rolniczych są dostępne na rynku?
Na rynku dostępne są opony radialne i diagonalne. Opony radialne mają lepszą przyczepność i są bardziej wytrzymałe na uszkodzenia, podczas gdy opony diagonalne charakteryzują się większą trwałością, ale mogą zwiększać opory toczenia.
Kiedy nie powinno się stosować opon rolniczych?
Opony rolnicze nie powinny być stosowane jako ogumienie podstawowe w pojazdach pracujących głównie na wysoko utrzymywanych terenach zielonych, takich jak pola golfowe czy boiska sportowe.
Jakie czynniki wpływają na dobór opon rolniczych?
Na dobór opon rolniczych wpływają czynniki techniczne, środowiskowe oraz ekonomiczne. Oprócz przeznaczenia terenu, istotne są także nośność opony oraz jej wytrzymałość.
Co różni opony budżetowe od opon premium w kontekście rolnictwa?
Opony budżetowe różnią się od opon premium jakością wykonania i zastosowanych materiałów. Opony premium są bardziej odporne na uszkodzenia, lepiej znoszą zmiany ciśnienia oraz mają lepsze parametry eksploatacyjne.








