Nowe przepisy zmniejszają hałas. Od kwietnia pociągi trąbią mniej

Od połowy kwietnia 2025 roku obowiązują nowe przepisy dotyczące kolei. Mieszkańcy, którzy żyją w pobliżu przejazdów kolejowych, mogą się cieszyć. Znika obowiązek używania przez maszynistów głośnego sygnału „Baczność” przed każdym przejazdem.

Zmiana dotyczy przejazdów, które są zabezpieczone rogatkami, światłami albo sygnałem dźwiękowym. W takich miejscach maszynista nie musi już podawać sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność”. Nowe przepisy podpisał 15 kwietnia minister infrastruktury Dariusz Klimczak. To dobra wiadomość dla mieszkańców, którzy od lat skarżyli się na hałas. Dotychczas sygnały były słyszane nawet kilkadziesiąt razy dziennie, także nocą.

Nowe przepisy to mniej hałasu

Przykładem może być linia kolejowa z Warszawy przez Poznań do zachodniej granicy. Ma ona 470 kilometrów długości. Do tej pory maszynista musiał na tej trasie podawać sygnał aż 139 razy. Teraz będzie to tylko 9 razy. Jest to więc ogromna różnica.

Obowiązek użycia sygnału dźwiękowego pozostanie tylko tam, gdzie przejazdy nie mają żadnych zabezpieczeń – nie ma tam ani rogatek, ani sygnalizacji świetlnej lub dźwiękowej. W takich przypadkach bezpieczeństwo wciąż wymaga ostrzegania innych uczestników ruchu.

Nowe przepisy wejdą w życie 14 dni po publikacji w Dzienniku Ustaw. Oznacza to, iż zaczną one obowiązywać pod koniec kwietnia. Niektóre zmiany, jak np. nowe tablice hamowania, będą obowiązywać dopiero od grudnia 2025 roku, kiedy zacznie się nowy roczny rozkład jazdy pociągów.

Czytaj także: Pieniądze dla samorządów z FERS. Ponad 1,36 mld zł na nowe programy.

Inne zmiany na kolei

Oprócz ograniczenia sygnałów dźwiękowych, rozporządzenie wprowadza też inne ważne nowe przepisy dla kolei. Dotyczą one między innymi zwiększenia dopuszczalnych prędkości w sytuacjach awaryjnych, uproszczenia zasad manewrów pociągów towarowych oraz ułatwień dla przewoźników. Nowością będzie też możliwość podawania sygnału odjazdu przez konduktora, a nie tylko przez kierownika pociągu.

Celem wszystkich zmian jest poprawa komfortu życia mieszkańców, bezpieczeństwa, a także sprawności całego systemu kolejowego. Szczególnie ważna jest redukcja hałasu. Od lat był to problem zgłaszany przez wielu samorządowców. Teraz, dzięki nowym przepisom, wiele gmin i osiedli przy torach kolejowych wreszcie zazna ciszy.

Źródło: MF, gov.pl
„`html

Często zadawane pytania (FAQ): Nowe przepisy zmniejszają hałas. Od kwietnia pociągi trąbią mniej

Kiedy wejdą w życie nowe przepisy dotyczące sygnałów dźwiękowych pociągów?

Nowe przepisy zaczynają obowiązywać z końcem kwietnia 2025 roku, 14 dni po publikacji w Dzienniku Ustaw.

Jakie przejazdy kolejowe zostaną objęte nowymi przepisami?

Zmiany dotyczą przejazdów zabezpieczonych rogatkami, światłami lub sygnałem dźwiękowym, gdzie maszynista nie musi już używać sygnału „Baczność”.

Jak dużo zmniejszy się liczba trąbień na trasie z Warszawy do Poznania?

Na trasie z Warszawy do Poznania maszynista musiał przed wprowadzeniem przepisów używać sygnału 139 razy, a po zmianach będzie to tylko 9 razy.

Jakie inne zmiany wprowadza nowe rozporządzenie dla kolei?

Rozporządzenie wprowadza także zwiększenie dopuszczalnych prędkości w sytuacjach awaryjnych, uproszczenie zasad manewrów pociągów towarowych oraz możliwość podawania sygnału odjazdu przez konduktora.

Dlaczego wprowadzono te zmiany?

Celem zmian jest poprawa komfortu życia mieszkańców, zwiększenie bezpieczeństwa oraz sprawności systemu kolejowego, a także redukcja hałasu, który był problemem dla mieszkańców wielu gmin.


„`

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Komentarze
  1. Majeczka pisze:

    Już maj a Ci popaprańcy nadal trąbią, robią to złośliwe? Dzieci tylko budzą !

  2. k.mizera pisze:

    no i co z tą sygnalizacją pociągów nadal trąbią jeszcze więcej mino wytycznych, noc czy dzień w Józefowie mimo ,że rogatki są zamknięte to tak nadają jakby złośliwie po kilka razy , ludzie zakrywają rękami uszy to jeszcze bardziej trąbią.
    zwyrodnialczość ludzi na kolei jest porażająca.