Modernizacja linii kolejowych w ramach KPO

Modernizacja linii kolejowych w Polsce to priorytetowy obszar inwestycji, który zyskuje na znaczeniu dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Co więcej, w ramach tego programu zaplanowano kompleksową modernizację co najmniej 800 km linii kolejowych. Nie tylko poprawi to przepustowość sieci, ale także skróci czas przejazdów i zwiększy komfort podróży. Dodatkowo, projekty pochłoną 10,7 mld zł, co stanowi aż 59% środków przeznaczonych na inwestycje kolejowe w ramach KPO.

Podpisanie umowy o dofinansowanie odbyło się w siedzibie NFOŚiGW, gdzie dokumenty sygnowali wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak oraz wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko. Przede wszystkim dzięki tej inwestycji znacząco poprawi się przepustowość linii kolejowych, co więcej, skróci się czas przejazdów, a ponadto wzrośnie poziom bezpieczeństwa podróży.

Jednym z kluczowych przedsięwzięć w ramach programu jest modernizacja linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, realizowana w ramach strategicznego dla Małopolski projektu Podłęże – Piekiełko. To istotne działanie, które ma na celu usprawnienie połączeń kolejowych w regionie oraz poprawę warunków przewozu pasażerów i towarów.

Chcemy precyzyjnie inwestować pieniądze na modernizację linii kolejowych., wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

— Chcemy precyzyjnie inwestować pieniądze na modernizację linii kolejowych. Środki z KPO przeznaczone będą na poprawę czasów przejazdów pociągów dzięki zwiększeniu przepustowości linii, ich lepszym parametrom oraz likwidacji wąskich gardeł. Naszym celem jest uzyskanie szybkich efektów w możliwie krótkim czasie — powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak

fot. Ministerstwo Infrastruktury

Zakres inwestycji i ich znaczenie dla kolei

Modernizacja linii kolejowych obejmie zwiększenie przepustowości torów, poprawę parametrów technicznych oraz eliminację tzw. wąskich gardeł. Dzięki tym zmianom pasażerowie zyskają krótszy czas przejazdu oraz większą wygodę podróży.

Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że modernizacja linii kolejowych to strategiczny krok w rozwoju transportu w Polsce. Jak zauważył wiceminister Piotr Malepszak, priorytetem jest precyzyjne inwestowanie środków, tak aby uzyskać szybkie efekty.

Źródła finansowania modernizacji linii kolejowych

Modernizacja linii kolejowych w Polsce finansowana jest nie tylko z KPO. Rząd pozyskuje również środki z takich programów jak:

  • Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko
  • Instrument „Łącząc Europę” (CEF – Connecting Europe Facility)
  • Program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej
  • Regionalne Programy Operacyjne

Łącznie, w latach 2021-2027 na rozwój infrastruktury kolejowej, zakup nowoczesnych składów oraz wdrażanie systemów sterowania ruchem przeznaczono około 33 mld zł.

Obecny stan linii kolejowych w Polsce

Obecnie sieć kolejowa w Polsce liczy ponad 19 tys. km torów, z czego 12 tys. km jest zelektryfikowanych, a 9 tys. km to linie dwutorowe. Na 46% tras pociągi mogą poruszać się z prędkością do 120 km/h, a na 15% – 160 km/h.

Znaczenie elektryfikacji linii kolejowych

Bądź co bądź, liczba zelektryfikowanych tras kolejowych w Polsce rośnie. W 2021 roku ich długość wynosiła 12 156 km, co stanowiło 62,9% wszystkich torów. Prace modernizacyjne obejmują między innymi unowocześnianie podstacji trakcyjnych, co przekłada się na większą efektywność przewozów.

Wyzwania i cele na przyszłość

Choć modernizacja linii kolejowych postępuje, kluczowym wyzwaniem pozostaje zwiększenie przepustowości. Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, 53,8% torów w Polsce to linie jednotorowe, co utrudnia realizację prac remontowych i wpływa na dostępność kolei dla pasażerów.

Struktura linii kolejowych eksploatowanych w Polsce w 2021 r.

Linie jednotorowe stanowią większość linii kolejowych w Polsce. Dane za rok 2021 za Urząd Transportu Kolejowego

fot. utk.gov.pl

Rzeczywiście, brak drugiego toru stanowi problem w województwach:

  • Podlaskim (86% linii jednotorowych)
  • Podkarpackim (76%)
  • Warmińsko-Mazurskim (72%)

Z kolei w województwach mazowieckim, łódzkim i wielkopolskim dominują linie dwutorowe, co znacząco poprawia przepustowość i komfort podróży.

Modernizacja linii kolejowych jako klucz do rozwoju transportu

W podsumowaniu podkreślmy, że modernizacja linii kolejowych to kluczowy element strategii transportowej w Polsce. Dzięki inwestycjom finansowanym z KPO oraz funduszy unijnych kolej stanie się bardziej konkurencyjna wobec transportu drogowego.

Jak wiemy, krótszy czas przejazdu, bardziej nowoczesna infrastruktura i zaawansowane systemy sterowania ruchem zwiększą atrakcyjność podróży koleją. Dzięki temu planowane działania wpisują się w długoterminową strategię rozwoju transportu publicznego. Ostatecznie, jej celem jest poprawa dostępności i efektywności przewozów.

— Możliwość wybudowania większej liczby nowoczesnej infrastruktury, która  skróci czas dojazdu i poprawi jakość podróżowania koleją w Polsce to efekt wytężonej pracy wiceministra Piotra Malepszaka i Ministerstwa Infrastruktury nad tym, aby inwestycje robić dokładnie takie, jakie powinny być. Nie za duże, nie za małe, frontem do człowieka a nie do ideologii — powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury, Urząd Transportu Kolejowego

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *