Lokomotywa wodorowa z PESA Bydgoszcz ruszyła w swoją pierwszą rozkładową trasę

Lokomotywa wodorowa z PESA Bydgoszcz odbyła swój pierwszy w Polsce rozkładowy kurs pasażerski podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Wydarzenie to symbolicznie otworzyło nowy etap rozwoju ekologicznego transportu kolejowego. Lokomotywy wodorowe wspierane finansowaniem z KPO mają szansę na seryjną produkcję w Bydgoszczy i wdrożenie na szeroką skalę.

Pierwszy rozkładowy przejazd z wykorzystaniem lokomotywy wodorowej z PESA Bydgoszcz potwierdził, że Polska nabiera rozpędu w transformacji energetycznej kolejnictwa. Świadczy o tym umowa między Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i spółki PESA. Pozwoli ona na dofinansowanie uruchomienia seryjnej produkcji lokomotyw zasilanych tym alternatywnym paliwem.

Lokomotywa wodorowa z PESA Bydgoszcz – umowa na dofinansowanie produkcji

Pierwszy kurs lokomotywy wodorowej towarzyszył podpisaniu przez NFOŚiGW umowy z firmą PESA Bydgoszcz. Dotyczyła ona realizacji projektu „Zwiększenie mocy produkcyjnych PESA pozwalające na produkcję pojazdów napędzanych wodorem…”  W ramach projektu firma PESA otrzyma ponad 53 mln zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, co stanowi około 40 % wartości inwestycji. Całkowity koszt przedsięwzięcia przekracza 163 mln zł. Dzięki wsparciu możliwe będzie uruchomienie  seryjnej produkcji tego typu pojazdów. Jak podkreśliła Dorota Zawadzka-Stępniak, prezeska zarządu NFOŚiGW, „Lokomotywy wodorowe, które będą produkowane seryjnie w naszym kraju, staną się wizytówką polskiej myśli technicznej i realnym wkładem w zieloną transformację.

Efekty dotychczasowych prac badawczo-rozwojowych PESA

Projekt wykorzystuje dotychczasowe osiągnięcia badawczo-rozwojowe PESA z lat 2019–2023, które doprowadziły do stworzenia prototypu manewrowej lokomotywy wodorowej. Do połowy 2026 roku powstanie w Bydgoszczy nowoczesna hala montażowa i magazynowa o powierzchni przekraczającej 15 000 m². W ramach czasowych projektu „Zwiększenie mocy produkcyjnych PESA pozwalające na produkcję pojazdów napędzanych wodorem” planowana jest produkcja 25 lokomotyw wodorowych. Zastąpienie nimi tradycyjnych lokomotyw spalinowych doprowadzi do redukcji emisji CO₂ o ponad 7 600 ton.

Pierwszy kurs pasażerski podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu

W dzień podpisania umowy – 3 września – lokomotywa wodorowa z PESA Bydgoszcz ruszyła w swój pierwszy rozkładowy przejazd pasażerski. Odbył się on na trasie Jelenia Góra-Karpacz. Wzięli w nim udział m.in. ministra klimatu i środowiska , prezeska zarządu NFOŚiGW Dorota Zawadzka-Stępniak, marszałek województwa dolnośląskiego Paweł Gancarz, a także prezes zarządu spółki Koleie Dolnośląskie Damian Stawikowski oraz prezes zarządu spółki PolMiedźTrans (KGHM) Adam Najda. Nie mogło zabraknąć również prezesa zarządu PESA Krzysztofa Zdziarskiego. Pani Paulina Hennig-Kloska podkreśliła, że takie pojazdy mogą skutecznie zastąpić lokomotywy spalinowe na trasach nieprzewidzianych do elektryfikacji. Wydarzenie to potwierdza, że lokomotywy wodorowe nie są już tylko prototypami, lecz stają się realną alternatywą dla zrównoważonego transportu kolejowego.

Podsumowanie

Lokomotywa wodorowa z PESA Bydgoszcz to pionierski element transformacji transportu kolejowego w Polsce. Pierwszy przejazd pasażerski w Karpaczu udowodnił, że technologia ta ma zastosowanie w praktyce. Dzięki wsparciu z KPO, PESA uruchomi seryjną produkcję pojazdów. Dlatego pozycja Polski w innowacyjnych rozwiązaniach kolejowych zostanie znacznie umocniona. To ważne, ponieważ lokomotywy wodorowe wchodzą już do użytku także np. w Niemczech. Więcej informacji na temat umowy na realizację projektu podpisanej z firmą PESA można znaleźć na stronie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, NFOŚiGW

Często zadawane pytania (FAQ): Lokomotywa wodorowa z PESA Bydgoszcz ruszyła w swoją pierwszą rozkładową trasę

Kiedy odbył się pierwszy rozkładowy kurs lokomotywy wodorowej z PESA Bydgoszcz?

Pierwszy rozkładowy kurs lokomotywy wodorowej odbył się 3 września podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

Jakie wsparcie finansowe otrzymała PESA Bydgoszcz na produkcję lokomotyw wodorowych?

PESA Bydgoszcz otrzymała ponad 53 mln zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy, co stanowi około 40% wartości inwestycji.

Ile lokomotyw wodorowych planuje wyprodukować PESA Bydgoszcz?

W ramach projektu PESA planuje produkcję 25 lokomotyw wodorowych do połowy 2026 roku.

Jakie są korzyści z zastąpienia lokomotyw spalinowych lokomotywami wodorowymi?

Zastąpienie lokomotyw spalinowych lokomotywami wodorowymi pozwoli na redukcję emisji CO₂ o ponad 7 600 ton.

Co mówi prezeska NFOŚiGW o lokomotywach wodorowych produkowanych w Polsce?

Prezeska NFOŚiGW, Dorota Zawadzka-Stępniak, podkreśliła, że lokomotywy wodorowe staną się wizytówką polskiej myśli technicznej i realnym wkładem w zieloną transformację.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *