Czy technologie nagrodzone w Hanowerze będą przydatne w branży komunalnej?

Technologie nagrodzone na targach Agritechnica 2025 w Hanowerze w zdecydowanej większości dotyczą produkcji rolniczej. Jednak kilka wyróżnionych technologii może znaleźć zastosowanie także w komunalnych nośnikach narzędzi oraz pojazdach. W artykule opisujema dwa takie rozwiązania – system Line Traction firmy Aebi Schmidt oraz elektryczny napęd osi ZF eTD.

Targi AGRITECHNICA to jedno z najważniejszych wydarzeń technologicznych na świecie, poświęconych maszynom rolniczym oraz napędom i technologiom pojazdów poruszających się poza drogami. Odbywają się co dwa lata w Hanowerze, a ich organizatorem jest niemieckie stowarzyszenie DLG e.V. Dla największych producentów maszyn rolniczych i ciągników kompaktowych wydarzenie to stanowi okazję do zaprezentowania najnowszych propozycji oraz skonfronotowania swojej oferty z produktami konkurencji. Natomiast dla zwiedzających to szansa poznania debiutujących technologii i modeli wszystkich liczących się producentów w jednym miejscu. Jednocześnie owarzyszące targi Systems & Components gromadzą producentów podzespołów, układów napędowych i hydraulicznych, które coraz częściej znajdują zastosowanie również poza rolnictwem – między innymi w pojazdach komunalnych i maszynach miejskich.

Line Traction – inteligentny napęd z równomiernym rozdziałem mocy

System Line Traction to nowatorski mechaniczny układ napędowy, który zastępuje klasyczne dyferencjały i blokady osi w pojazdach z napędem na cztery koła. Został opracowany przez producenta sprzętu komunalnego, firmę Aebi Schmidt we współpracy z niemiecką firmą Müller Landmaschinen. Zalety systemu Line Traction obejmują prostą konstrukcję, a jednocześnie niezwykłą efektywność pod względem przenoszenia mocy.

W tradycyjnych układach napędowych moment obrotowy jest dzielony przez przekładnię różnicową. To ona umożliwia kołom obracanie się z różną prędkością podczas skrętu. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy jedno z kół traci przyczepność. Wtedy moment obrotowy „ucieka” w stronę koła o mniejszym oporze, a pojazd traci napęd. Line Traction eliminuje ten problem całkowicie.

Zamiast dyferencjałów z blokadami system LT3 wykorzystuje szereg połączonych osi napędowych obracających się z taką samą prędkością. Za różnicowanie prędkości kół podczas skrętu odpowiada innowacyjny układ hydrauliczno-mechaniczny, zbudowany z przekładni planetarnej i zaworu proporcjonalnego. W momencie skrętu zawór otwiera się i dopuszcza niewielką różnicę prędkości między kołami, a gdy pojazd jedzie na wprost lub potrzebuje pełnej trakcji – układ zamyka się, zapewniając sztywne połączenie i stuprocentowy transfer mocy na wszystkie koła.

W praktyce oznacza to, że każde z kół napędowych otrzymuje dokładnie tyle momentu obrotowego, ile potrzebuje, bez ryzyka uślizgu. Pojazd zachowuje pełną trakcję nawet w grząskim, śliskim lub nierównym terenie, nie wymagając przy tym skomplikowanej elektroniki czy czujników. Cały mechanizm działa automatycznie, mechanicznie i bez potrzeby ingerencji operatora.

Technologia Line Traction przynosi szereg korzyści eksploatacyjnych: zwiększa stabilność jazdy, zmniejsza zużycie opon, redukuje obciążenie przekładni oraz poprawia wydajność pracy w trudnych warunkach terenowych. Dzięki swojej prostej konstrukcji i wysokiej niezawodności znajduje zastosowanie w nośnikach narzędzi komunalnych serii Aebi TerraTrac.

ZF eTD – elektryczny napęd przyszłości

Drugą wyróżnioną podczas targów Agritechnica 2025 technologią jest układ elektryczny ZF eTD (electric TerraDrive). Został on nagrodzony w konkursie Systems & Components Trophy – Engineers’ Choice. To zintegrowany system napędu osi. Dlatego łączy on elektryczny silnik, przekładnię redukcyjną, układ wału odbioru mocy oraz moduł hydrauliczny w jednej kompaktowej konstrukcji.

W przeciwieństwie do tradycyjnych przekładni hydrostatycznych i silników spalinowych, eTD pozwala na odzysk energii, ogranicza liczbę elementów mechanicznych i oferuje zwiększoną przestrzeń montażową dla baterii lub zbiorników wodoru. Dzięki temu pojazdy mogą osiągać większy zasięg i wydłużony czas pracy. Jury konkursu podkreśliło, że koncepcja eTD nie dotyczy wyłącznie ciągników rolniczych. Dlatego może być adaptowana również do innych maszyn mobilnych – w tym do pojazdów komunalnych.

Z perspektywy miejskiej infrastruktury technicznej system ten wpisuje się w niezwykle wyraźnie widoczny podczas tegorocznych targów trend elektryfikacji. Zastosowanie napędu elektrycznego w zamiatarkach, nośnikach narzędzi czy pojazdach transportowych może znacząco ograniczyć emisję spalin i hałasu, poprawiając komfort mieszkańców. Zredukowana liczba komponentów mechanicznych to z kolei mniejsze ryzyko awarii i niższe koszty serwisu.

Technologie nagrodzone na targach Agritechnica w Hanowerze a sektor komunalny

Zarówno system LT3, jak i napęd eTD pokazują kierunek rozwoju, który w najbliższych latach może znacząco zmienić pojazdy wykorzystywane przez  miejskie służby techniczne. Lepsza trakcja, elektryfikacja napędów, ograniczenie emisji CO2 i zmniejszenie kosztów eksploatacji to cele, które odpowiadają potrzebom współczesnych samorządów.

Nie bez znaczenia pozostaje także kontekst społeczny. Mieszkańcy coraz częściej oczekują od samorządów rozwiązań ekologicznych i cichych, a jednocześnie efektywnych kosztowo. Wdrożenie innowacyjnych technologii może więc stać się elementem polityki zrównoważonego rozwoju i budowania nowoczesnego wizerunku miasta.

Podsumowanie – technologie nagrodzone na targach Agritechnica

W tegorocznej edycji imprezy w Hanowerze szczególnie wyraźnie widać innowacje z zakresu elektryfikacji i innych alternatywnych źródeł napędu. Te same technologie, które rewolucjonizują rolnictwo, mogą w najbliższych latach stać się fundamentem zielonej transformacji w służbach miejskich. System Aebi Schmidt Line Traction zwiększa sprawność i bezpieczeństwo pracy pojazdów w trudnych warunkach. Natomiast napęd ZF eTD wspiera proces elektryfikacji floty, redukując koszty serwisowe i potencjalnie zwiększając zasięg. Dlatego można stwierdzić, że przynajmniej niektóre technologie nagrodzone na targach Agritechnica przydatne w branży komunalnej.

Źródłó: Aebi Schmidt, Agritechnica, Line-traction.de

FAQ: Technologie nagrodzone w Hanowerze a branża komunalna

Jakie technologie nagrodzone w Hanowerze mogą być przydatne w branży komunalnej?

W artykule opisano dwie technologie: system Line Traction firmy Aebi Schmidt oraz elektryczny napęd osi ZF eTD, które mogą być zastosowane w pojazdach komunalnych.

Jak działa system Line Traction?

Line Traction to mechaniczny układ napędowy, który eliminuje problem utraty przyczepności kół poprzez zastosowanie hydrauliczno-mechanicznego układu. Dzięki temu każde z kół otrzymuje odpowiednią ilość momentu obrotowego, co zapewnia lepszą trakcję w trudnych warunkach.

Jakie korzyści przynosi zastosowanie technologii Line Traction?

Technologia ta zwiększa stabilność jazdy, zmniejsza zużycie opon, redukuje obciążenie przekładni i poprawia wydajność pracy w trudnych warunkach terenowych.

Co to jest elektryczny napęd osi ZF eTD?

ZF eTD to zintegrowany elektryczny system napędu osi, który łączy silnik elektryczny, przekładnię redukcyjną oraz system hydrauliczny w jednej konstrukcji. Umożliwia odzysk energii i zwiększa przestrzeń montażową dla baterii lub wodoru.

Dlaczego elektryfikacja napędów w pojazdach komunalnych jest ważna?

Elektryfikacja napędów w pojazdach komunalnych pozwala na ograniczenie emisji spalin i hałasu, co poprawia komfort życia mieszkańców, a także zmniejsza ryzyko awarii i koszty serwisowe.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *