Busworld 2025 – najnowsze rozwiązania w świecie autobusów

Zeroemisyjny transport na Busworld 2025 w Brukseli zapowiada się jako jeden z glównych tematów. Wystawcy zapowiadają prezentację nowatorskich podwozi, autobusów elektrycznych i wodorowych oraz rozwiązań zwiększających efektywność transportu miejskiego i międzymiastowego.
Busworld 2025 skupia się na transformacji sektora autobusowego w kierunku dekarbonizacji i efektywności operacyjnej. Wydarzenie odbędzie się w Brussels Expo w dniach 4-9 października 2025 r. Główne obszary zainteresowania to rozwiązania zeroemisyjne — autobusy elektryczne i napęd wodorowy — a także nowe platformy techniczne, systemy zarządzania flotą i innowacje w konstrukcji pojazdów.
Spis treści
Solaris – polska ofensywa zeroemisyjna
Zeroemisyjny transport na Busworld 2025 to między innymi zapowiedź prezentacji trzech autobusów zeroemisyjnych przez markę Solaris. Będą to model wodorowy Urbino 18 hydrogen, elektryczny Urbino 12 electric i premierowy Urbino 10,5 electric. Światowa premiera modelu Urbino 10,5 electric odbędzie się 3 października podczas konferencji prasowej. Autobus będzie kompatybilny z rodziną Urbino, co ułatwi obsługę i eksploatację, a jego kompaktowe wymiary niewątpliwie okażą się atutem na trasach przez lokalizacje o ograniczonej przestrzeni. Dodatkowo Urbino 18 hydrogen zdobył tytuł Bus of the Year 2025, co jeszcze mocniej podkreśla znaczenie polskiego producenta na arenie międzynarodowej.
Volvo – nowe elektryczne podwozie
Volvo Buses zaprezentuje podwozie Volvo BZR Electric przeznaczone dla autokarów, w ten sposób wpisze się w transport zeroemisyjny na Busworld 2025. Nowe podwozie będzie wyposażone w akumulatory o pojemności do 720 kWh, co pozwoli osiągnąć zasięg nawet 700 kilometrów. Konstrukcja modułowa umożliwi wybór wersji z dwiema lub trzema osiami oraz montaż od czterech do ośmiu pakietów baterii. Podwozie pozwoli budować nadwozia o długości od 9,5 do 14,9 metra i dopuszczalnej masie całkowitej do 27 200 kg. Dostępne będą systemy ładowania CCS o mocy 250 kW i OppCharge o mocy 450 kW oraz zaawansowane systemy aktywnego bezpieczeństwa. Dzięki temu Volvo otwiera drogę do pełnej elektromobilności w segmencie długodystansowych autokarów.
Scania – dekarbonizacja i ekonomia
Scania skoncentruje się na rozwiązaniach wspierających dekarbonizację i obniżenie kosztów eksploatacji. Firma stawia na zaawansowane technologie napędowe, dlatego pokazane zostanie rozwiązanie plug in, a także 3-0siowa, niskopodwoziowa platforma elektryczna. W temacie transportu zeroemisyjnego na Busworld 2025 swoją premierę ma mieć także kolejny elektryczny produkt – lecz Scania nie publikuje jeszcze szczegółów. Kluczowym przekazem tego producenta wydaje się więc połączenie korzyści ekologicznych z ekonomiczną stroną funkcjonowania autobusów, co ma zapewnić przewoźnikom długoterminowe oszczędności.
Yutong – elektryfikacja międzymiastowa
Yutong zaprezentuje autobus IC12E, czyli nowy elektryczny model przeznaczony do obsługi tras międzymiastowych. Pojazd może przejechać do 610 kilometrów w testach SORT2, a w trakcie testów drogowych w Europie osiągnął 510 kilometrów na jednym ładowaniu przy zużyciu energii na poziomie około 0,7 kWh na kilometr. Autobus wykazuje zdolność pokonywania wzniesień do 20 procent, co czyni go wszechstronnym rozwiązaniem dla wymagających tras. Producent planuje także pokazać autokar T14E, rozwiązania z rodziny architektury elektrycznej YEA oraz inteligentne systemy obsługi flot.
Wyzwania i trendy przyszłości
Zeroemisyjny transport na Busworld 2025 to przede wszystkim pojazdy elektryczne. Jednak jednym z najważniejszych wyzwań dla tego typu autobusów pozostaje obawa związana z ograniczonym zasięgiem. Premiera modeli o dużej pojemności baterii oraz przeprowadzane testy długodystansowe pozwalają jednak zredukować tzw. range anxiety. Wodorowe napędy nadal odgrywają ważną rolę, szczególnie tam, gdzie liczy się szybkie tankowanie i długie zasięgi. Również prezentacja Solarisa Urbino 18 hydrogen potwierdza ten trend. Coraz większe znaczenie zyskuje także modularność konstrukcji, czego przykładem jest Volvo BZR Electric, oraz integracja systemów telematycznych, zarządzania energią i predykcji degradacji baterii.
Podsumowanie
Zeroemisyjny transport na Busworld 2025 bez wątpienia pozostanie w centrum uwagi. To kluczowa okazja, by obserwować rozwój i konsolidację rozwiązań zeroemisyjnych w transporcie autobusowym. Wiele firm pokaże, że elektryfikacja nie jest już eksperymentem, lecz celem do osiągnięcia. Bez wątpienia świadczy o tym premiera Solarisa Urbino 10,5 electric oraz ekspozycja Volvo z elektrycznym podwoziem dla autokarów. Również Yutong z modelem IC12E o imponującym zasięgu udowadnia zasadność tego trendu. Wydaje się, iż wystawa pokaże przyszłość autobusów w połączeniu modularnych konstrukcji, różnorodnych źródeł napędu i inteligentnej eksploatacji.
Źródło: Busworld, Volvo, Scania, Yutong