Targi E-mobility EXPO – co widzieliśmy w Nadarzynie?

Targi E-Mobility EXPO w Ptak Expo w Nadarzynie odbywają się po raz pierwszy. Odwiedziliśmy tę imprezę, aby zobaczyć, czy w tym przypadku e-mobility oznacza także produkty i technologie przydatne w gospodarce komunalnej. W artykule opisujemy, co można tam obejrzeć.
W wystawie E-Mobiity EXPO bierze udział około 70 wystawców z Polski oraz innych Państw. Ich ekspozycje zajmują według organizatora powierzchnię 15 tyś metrów kwadratowych. Pokazują oni dość szeroką gamę produktów w kilku kluczowych kategoriach, które opisujemy poniżej. Organizator spodziewa się około 5 tysięcy odwiedzających.
Spis treści
Targi E-Mobility EXPO – pojazdy dostawcze
Przyjeżdzając do Nadarzyna mieliśmy nadzieję zobaczyć szerszy wybór elektrycznych ciężarówek i dostawczaków niż zastaliśmy w hali wystawowej. Bateryjne ciągniki siodłowe reprezentowała jedynie marka DAF, która na swoim stoisku pokazała model XD w wersji 4×2, dostępny w wersji z akumulatorami 0 pojemności 420 i 525 kWh. O trzech nowych seriach elektrycznych modeli DAF – XB, XD oraz XF pisaliśmy już na Munipro.pl.
Na jednym ze stoisk spotkaliśmy „starego znajomego” – ciężarówkę BYD ETM6 dokładnie z tą samą zabudową do zbioru odpadów, którą widzieliśmy na targach Ekotech w Kielcach. Od osoby przedstawiającej ten produkt usłyszeliśmy, że kilka egzemplarzy ETM6 jeżdzi już w polskich miastach z podobnymi zabudowami, a jeden z nich osiągnął już przebieg 25 tysięcy kilometrów.
Jednak jeżeli chodzi o dostawczaki, wybór był większy. Marka KIA pokazała swój bardzo ciekawie wyglądający model PV5. Jest on dostępny jako „blaszak” o ładowności 865 lub 765 kg. Większą wartość ma wariant wyposażony w baterie o pojemności 51,5 kWh, który wg producenta daje zasięg 297 km w cyklu mieszanym. Mniejszą ładowność ma wersja z akumulatorem 71,2 kWh, która z kolei oferuje o wiele większy zasięg – aż 416 km. Ponadto PV5 można zamówić w 5-cio miejscowej wersji osobowej. Firma Mercus przedstawiła elektryczną wersję Mercedesa E-Vito z 9-miejscami i baterią o pojemności 41,4 kWh. Jednak „gwiazdą” tego stoiska był bez wątpienia VW ID-Buzz w zabudowie kempingowej z miejscami do spania pod podnoszonym dachem. Ten model, znany już od kilku lat, ale cały czas przyciągający uwagę atrakcyjną retro stylizacją, w wersji dostawczej widzieliśmy także na innym stoisku.
Targi E-Mobility EXPO – Tesla Cybertruck w centrum zainteresowania
Kempingowy elektryczny Volkswagen skupiał na sobie spojrzenia zwiedzających, ale w kategorii zainteresowania naszym zdaniem zwycięża pickup marki Tesla. Nadwozie ze stali nierdzewnej robi wrażenie rozmiarem ale także ostrymi krawędziami, bardziej przypominającymi sprzęt domowy niż auto. Przestrzeń ładunkowa rzeczywiście jest dosyć duża. Teoretycznie to również auto dostawcze, ale robi ono wrażenie dalekie od „wołu roboczego”.
Tylko jeden pojazd do zastosowania w transporcie publicznym
Wspomniana już firma Mercus zaprezentowała również mały autobus zbudowany na podzespołach Mercedesa E-Sprintera. Model City posiada 16 miejsc siedzących, trzy dodatkowe składane fotele, do tego 10 miejsc stojących i przestrzeń dla jednego pasażera na wózku inwalidzkim. Moc silnika to 150 kW a baterie mają pojemność 113 kWh.
Mnóstwo ładowarek, sprzęt gaśniczy, komponenty elektryczne
Największą grupą produktów na targach E-Mobility były bez wątpienia ładowarki. Oferowało je kilkunastu wystawców, a może je podzielić przede wszystkim na urządzenia do użytku domowego oraz takie do publicznego wykorzystania. Oczywiście były one dostępne w różnych wariantach mocy oraz z różną liczbą stanowisk do ładowania. Zapytaliśmy przedstawiciela polskiego producenta, firmy Elzab, jakie jeszcze mogą być różnice w tego typu urządzeniach. Usłyszeliśmy, że mogą się one różnić odpornością na warunki atmosferyczne oraz na przypadki wandalizmu. Ponadto mogą mieć dodatkowe opcje, takie jak terminal płatniczy działający jako alternatywa dla aplikacji. Ponadto producenci podkreślają takie walory jak dstępność dla osób z niepełnosprawnościami praca w sieci lub autonomiczna.
Ciekawą ekspozycję miała czeska firma Cervinka specjalizująca się w wyposażeniu przeciwpożarowym. Proponuje ona specjalistyczne gaśnice do baterii litowo-jonowych, a także specjalne zbiorniki do szybkiej reakcji w razie pożaru takich baterii. Inny produkt stanowi mobilna bariera przeciwpowodziowa. Kilku wystawców pokazywało także komponenty elektryczne, takie jak wysokoprądowe włączniki automatyczne, falowniki DC/AC, czy styczniki dużej mocy do elektromobilności.
Targi e-Mobility EXPO – elektryczne napędy OEM
Zainteresowało nas również stoisko marki FPT, producenta zespołów napędowych wywodzącego się z grupy IVECO. Można było tam zobaczyć silnik elektryczny eCD 140 Central Drive przeznaczony do elektryfikacji istniejących pojazdów. Dysponuje on mocą 140 kW oraz maksymalnym momentem obrtowym 1600 Nm, a jego żywotność oceniana jest na 350 tysięcy kilometrów. Małe wymiary – 53 cm długości i 38,2 cm szerokości – ułatwiają jego montaż w pojeździe. Inne prezentowane rozwiązanie to eAX 840-R, czyli zelektryfikowana oś napędowa. Dysponuje on dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 840 kW i momencie obrotowym aż 45 tysięcy Nm. Dlatego ta konstrukcja może napędzać pojazdy o masie do 44 ton. Co ważne, jej żywotność producent ocenia na ponad milion kilometrów. Oprócz tego pokazano baterię o pojemności 37 kWh. Niewątpliwie przy tak dużej liczbie producentów maszyn komunalnych, szczególnie we Włoszech i w Niemczech, istnieje rynek na gotowe elektryczne zespoły napędowe do montażu w konstrukcjach innych producentów.
Targi e-Mobility EXPO – podsumowanie
Niewątpliwie branża elektromobilności dynamicznie się rozwija, dlatego dobrze, że doczekała się własnych targów z szeroką reprezentacją producentów i technologii. E-Mobility EXPO pokazało wiele interesujących rozwiązań – od elektrycznych dostawczaków po komponenty napędowe i infrastrukturę ładowania. Jednak liczyliśmy na większą obecność produktów związanych z zeroemisyjnym transportem publicznym oraz technologiami utrzymania miast, które są kluczowe dla gospodarki komunalnej. Targi mogą stać się ważnym miejscem prezentacji takich rozwiązań, jeśli w kolejnych edycjach oferta w tym obszarze będzie bardziej rozbudowana.
Źródło: materiały własne








