Skoda ForCity Smart 38T – najdłuższy tramwaj na świecie wchodzi do służby

Najdłuższy tramwaj na świecie – Škoda ForCity Smart 38T – jest już gotowy do pracy w obszarze metropolitarnym Rhine-Neckar. To jeden z licznych dowodów, że tramwaje i trolejbusy wracają do łask jako wygodne, pojemne i niezawodne środki transportu.
Najdłuższy tramwaj na świecie pokazuje, jak transport publiczny może wyznaczać nowe standardy elektromobilności. Škoda ForCity Smart 38T, mierzący aż 60 metrów, jest już gotowy do eksploatacji w niemieckim regionie Rhine–Neckar. Także inne metropolie chcą inwestować w trwałe i efektywne środki transportu zbiorowego. Dlatego w dobie rosnącej świadomości wyzwań związanych z bateriami i infrastrukturą ładowania to rozwiązanie staje się coraz bardziej pożądane przez miasta.
Spis treści
Škoda ForCity Smart 38T – tramwaj bez kompromisów
Tramwaj Škoda ForCity Smart 38T ma aż 60 metrów długości i został zaprojektowany z myślą o maksymalnym komforcie pasażerów. Jego modułowa konstrukcja pozwala konfigurować długość pojazdu w zakresie od 30 do 80 metrów. Dlatego można go dostosować do różnych potrzeb miejskich. Pierwszy egzemplarz tej serii trafił do Rhein-Neckar-Verkehr GmbH, gdzie będzie obsługiwał jedną z najbardziej obciążonych tras tramwajowych w Niemczech.
Tramwaj oferuje nie tylko dużą pojemność, lecz także cichą pracę i energooszczędność. Co ważne, nie wymaga kosztownego systemu ładowania i nie boryka się z degradacją baterii. Dzięki temu w dłuższej persepktywie może się okazać znacznie bardziej opłacalny w dłuższej perspektywie. Dlatego ten najdłuższy tramwaj na świecie stanowi odpowiedź na wyzwania związane z rosnącą urbanizacją i zapotrzebowaniem na transport zbiorowy
Ekspansja sieci tramwajowych w europejskich miastach
Najdłuższy tramwaj na świecie – Škoda ForCity Smart 38 – trafia na rynek w czasie, gdy wiele europejskich miast inwestuje w rozwój transportu szynowego. Na przykład w Tours we Francji rozpoczęła się budowa nowej linii tramwajowej, która połączy północne i południowe dzielnice miasta. Tours w ogóle wydaje się świetnym przykładem tego, jak w dobie rosnącej świadomości ekologicznej tramwaje wracają do łask. Według Wikipedii tramwaje wróciły do tej miejscowości w 2013r. po 64 latach nieobecności. Obecnie następuje tam kolejny etap rozbudowy infrastruktury szynowej. Również Helsinki w 2023 roku otworzyły nową, 25 kilometrową linię tramwajową. Połączyła ona miejscowości Espoo i Helsinki. Co ważne, rozwiązanie to zastąpiło autobusową linię 550 – najbardziej obleganą w całym regionie Helsinek. Przeczytaj więcej na temat tej linii tramwajowej – zwanej Raide-Jokeri. Również Warszawa rozbudowała w ostatnim czasie swoje szlaki tramwajowe, otwierając bardzo potrzebną linię do Nowego Wilanowa
Wszystkie te projekty pokazują, że miasta stawiają na trwałe rozwiązania. Tramwaje, zasilane bezpośrednio z sieci trakcyjnej, oferują nieprzerwaną dostępność bez ograniczeń związanych z ładowaniem.
Trolejbusy z jako uzupełnienie elektromobilności
Škoda ForCity Smart 38T wpisuje się w szerszy trend rozbudowy infrastruktury elektrycznych pojazdów trakcyjnych w Czechach. Dobrym przykładem są trolejbusy Škody dostarczone w ostatnim czasie do Brna, Czeskich Budziejowic oraz Ostrawy. Nowoczesne pojazdy z bateriami umożliwiają jazdę poza siecią trakcyjną, co zwiększa ich elastyczność. Co ciekawe, wybrane trolejbusy Skoda (np Škoda 32Tr) opcjonalnie mogą być wyposażone w zestawy bateryjne ładowane podczas pracy pojazdu z sieci trakcyjnej. Powstaje wtedy tzw. duobus, czyli pojazd, który może obsługiwać także odcinki pozbawione sieci trakcyjnej. Trzeba dodać, że także Wilno zamówiło trolejbusy Škoda 32Tr, w ramach modernizacji swojego transportu publicznego.
Škoda ForCity Smart 38T – renesans transportu szynowego
Najdłuższy tramwaj na świecie – Škoda ForCity Smart 38T pokazuje, jak ważne stają się wszystkie warianty elektrycznego transportu miejskiego. Przykład francuskiego miasta Tours dowodzi z kolei, że nawet najstarsze odmiany takiego transportu, które w pewnym okresie zostały wyparte przez pojazdy spalinowe, dziś przeżywają swój wielki come back. Dzięki zasilaniu trakcyjnemu, trwałości i wysokiej pojemności, tramwaje oraz trolejbusy oferują wszystkie korzyści pojazdów elektrycznych. Jednocześnie pozwalają uniknąć problemów związanych z obsługą baterii. Coraz więcej miast inwestuje w rozwój tych technologii – od Niemiec, przez Francję, po Czechy i Skandynawię. Budują w ten sposób zrównoważone i efektywne systemy transportu przyszłości. Równolegle postępuje rozwój miejskich autobusów elektrycznych. Niedawno modernizację platformy autobusów elektrycznych ogłosiła Scania.
Źródło: Škoda Group, Wikipedia
Tramwaj Škoda ForCity Smart 38T – najważniejsze informacje
Parametr / Kategoria | Opis |
---|---|
Nazwa tramwaju | Škoda ForCity Smart 38T |
Długość całkowita | 60 metrów |
Zmienna konfiguracja długości | Od 30 do 80 metrów dzięki modułowej konstrukcji |
Operator | Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (Niemcy) |
Region wdrożenia | Obszar metropolitarny Rhine-Neckar |
Cechy techniczne | Wysoka pojemność, cicha praca, energooszczędność, brak potrzeby ładowania baterii |
Zasilanie | Bezpośrednie z sieci trakcyjnej |
Zastosowanie | Obsługa najbardziej obciążonych tras tramwajowych |
Kontekst europejski | Rozbudowa sieci tramwajowych w Tours, Helsinkach, Warszawie |
Trolejbusy jako uzupełnienie | Škoda 32Tr dostarczane m.in. do Brna, Wilna i Ostrawy |
Znaczenie dla elektromobilności | Trwałe, niezawodne rozwiązanie bez wyzwań związanych z bateriami |
Producent | Škoda Group |