Scania testuje gumę tworzoną z kory brzozowej

Guma z kory brzozowej przechodzi testy w firmie Scania. Innowacyjny materiał może zastąpić kauczuk syntetyczny w elementach pojazdów ciężarowych i autobusów. Projekt ma zmniejszyć zależność firmy od ropy naftowej i zwiększyć zrównoważony rozwój produkcji.

Dążenie do neutralności klimatycznej to nie tylko rozwijanie nowych napędów w pojazdach, ale także prace nad recyklingiem śmieci oraz odpadów produkcyjnych z różnych branż. Nowa guma z kory brzozowej może wkrótce zastąpić syntetyczne tworzywa stosowane w produkcji ciężarówek Scania. Marka ta, we współpracy z estońskim startupem Fibenol i niemieckim Continentalem, rozwija materiał o nazwie LIGNOVA™. Powstaje on z pozostałości drewna brzozowego. Dlatego może ograniczyć ślad węglowy i pomóc w odejściu od wykorzystania kauczuku syntetycznego pochodzącego z paliw kopalnych.

Zrównoważony zamiennik kauczuku

LIGNOVA™ to lignina – naturalny polimer, który dotąd był odpadem w przemyśle drzewnym. Dzięki nowym technologiom można go przetwarzać na bio-kauczuk, nadający się do produkcji części pojazdów. Tak więc Scania rozpoczęła testy tego materiału we współpracy z firmą Continental, który bada perspektywy jego zastosowania w elementach gumowych, takich jak węże czy uszczelki.

Redukcja emisji szkodliwych substancji i zużycia ropy

Zastosowanie materiału LIGNOVA™ może zmniejszyć emisję CO₂ nawet o 85% w porównaniu do wykorzystania standardowego kauczuku syntetycznego. Co ważne, produkcja tej substancji nie konkuruje z uprawami żywności ani nie wymaga nowych plantacji, ponieważ opiera się na odpadach przemysłu drzewnego. Dlatego wpisuje się w cele dekarbonizacji sektora transportowego, które realizuje Scania.

Guma z kory brzozowej – testy i dalszy rozwój

Obecnie trwają testy laboratoryjne i pierwsze próby produkcyjne. Scania podkreśla, że priorytet stanowią trwałość i bezpieczeństwo nowych komponentów. Jeśli wyniki okażą się pozytywne, LIGNOVA™ może trafić do seryjnej produkcji pojazdów w ciągu kilku lat. Co więcej, projekt wspiera rozwój gospodarki cyrkularnej i pokazuje, jak surowce naturalne mogą znaleźć nowe, wysokowartościowe zastosowania.

Podsumowanie

Scania testuje gumę z kory brzozowej – nowy materiał rozwijany przez firmy Fibenol i Continental. Innowacyjny materiał LIGNOVA™ może zastąpić ropopochodne tworzywa syntetyczne w ciężarówkach i autobusach. Dlatego ma szansę znacząco obniżyć emisję CO₂ w trakcie produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych. Trwające testy przed wprowadzeniem materiału do seryjnej produkcji pokazują, że dążenie do ograniczenia śladu węglowego dotyczy każdego etapu wytwarzania maszyn. Na Munipro.pl często piszemy o staraniach producentów na rzecz rozwoju gospodarki cyrkularnej. Przeczytaj np. o nowych metodach recyklingu baterii samochodowych rozwijanych przez koncern Toyota. Z kolei  więcej informacji w języku angielskim na temat gumy z kory brzozowej można znaleźć na stronie marki Scania.

Źródło: Scania

Guma z kory brzozowej – najważniejsze informacje

Opis
Fraza kluczowanowa guma z kory brzozowej
MateriałLIGNOVA™ – lignina z przetworzonej kory brzozy
Partnerzy projektuScania, Fibenol, Continental
Potencjalna redukcja emisjiDo 85% mniej CO₂ w porównaniu z kauczukiem syntetycznym
ZastosowanieElementy gumowe pojazdów (np. uszczelki, węże)
StatusTesty laboratoryjne i przedprodukcyjne

Często zadawane pytania (FAQ): Scania testuje gumę tworzoną z kory brzozowej

Czym jest LIGNOVA™?

LIGNOVA™ to lignina, naturalny polimer, który powstaje z przetworzonej kory brzozy i jest używany do produkcji bio-kauczuku.

Jakie korzyści przynosi guma z kory brzozowej?

Guma z kory brzozowej może zmniejszyć emisję CO₂ o 85% w porównaniu do standardowego kauczuku syntetycznego, co wspiera zrównoważony rozwój.

Jakie zastosowanie ma nowa guma w pojazdach Scania?

Nowa guma ma być używana w różnych elementach gumowych pojazdów, takich jak węże i uszczelki.

Kto odpowiada za rozwój LIGNOVA™?

Rozwój LIGNOVA™ odbywa się we współpracy firm Scania, Fibenol i Continental.

Na jakim etapie są obecnie testy guma z kory brzozowej?

Aktualnie trwają testy laboratoryjne oraz pierwsze próby produkcyjne, a wyniki mogą prowadzić do wprowadzenia materiału do seryjnej produkcji w ciągu kilku lat.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *