Stare ubrania robocze Scania zyskują nowe życie

Recykling tekstyliów w produkcji ciężarówek Scania staje się rzeczywistością dzięki innowacyjnemu podejściu do materiałów odpadowych. W ramach nowatorskiego projektu, zużyte ubrania robocze pracowników Scania są przetwarzane na panele montowane we wnętrzu kabin pojazdów ciężarowych. Projekt ten nie tylko ogranicza ilość odpadów, ale również wpisuje się w szerszą strategię zrównoważonego rozwoju firmy.
Jak podkreśla Scania, materiał tekstylny pochodzący z odzieży roboczej znajduje nowe zastosowanie przy produkcji sztucznego filcu. Materiał ten jest z kolei służy do produkcji paneli do wnętrza kabin. Stare ubrania są zbierane, sortowane i rozdrabniane, a następnie formowane w gotowe komponenty, które można wykorzystać w kabinach.
Spis treści
Nowe życie ubrań roboczych
Dzięki współpracy z niemiecką firmą Altex, która przerobiła ubrania na włókna. Później trafiły one do Autoneum – dostawcy marki Scania w zakresie elementów wnętrza pojazdów. Tam włókna posłużyły do produkcji miękkiej wyściółki wykorzystywanej w kabinach. Do tej pory udało się wyprodukować już 1600 paneli z recyklingu, a na każdy zużyto 27 kg przetworzonego materiału. Końcowy produkt zwiększa komfort pracy kierowców nowych ciężarówek, ponieważ ma również właściwości wygłuszające.
Recykling tekstyliów w produkcji ciężarówek Scania – realne korzyści środowiskowe
Recykling tekstyliów w produkcji ciężarówek Scania przynosi także wymierne korzyści ekologiczne. Jak wynika z danych producenta, produkcja paneli w ten sposób pozwala na oszczędność ponad 2 milionów metrów sześciennych wody rocznie. Jeśli chodzi o redukcję CO2, tutaj dane Scania są bardziej obrazowe. Koncern podaje, że emisja dwutlenku węgla w ciągu roku zostaje ograniczona o ilość porównywalną z 545 lotami między Sztokholmem a Paryżem. Co więcej, chodzi o loty w obie strony!
Krok w stronę gospodarki cyrkularnej
Inicjatywa ta stanowi część szerszych działań Scania na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym. Choć obecnie przetwarzanie odbywa się na niewielką skalę, firma dostrzega duży potencjał tego rozwiązania. Z tego względu Scania planuje dalsze testy oraz ocenę możliwości zastosowania recyklingu tekstyliów w większej liczbie modeli pojazdów. Więcej szczegółów można znaleźć na stronie Scania. Na Munipro.pl pisaliśmy już o testach zastosowania w kabinach ciężarówek tej marki gumy wyprodukowanej z kory brzozowej. Zapraszamy do lektury.
Często zadawane pytania (FAQ): Stare ubrania robocze Scania zyskują nowe życie
Jakie materiały są używane do produkcji paneli w kabinach Scania?
Do produkcji paneli w kabinach Scania wykorzystuje się przetworzone włókna pochodzące ze starych ubrań roboczych pracowników, które są przerabiane na sztuczny filc.
Ile paneli z recyklingu udało się już wyprodukować?
Do tej pory udało się wyprodukować 1600 paneli z recyklingu, a każdy z nich wykorzystuje 27 kg przetworzonego materiału tekstylnego.
Jakie korzyści ekologiczne przynosi recykling ubrań roboczych w Scania?
Recykling ubrań roboczych pozwala na oszczędność ponad 2 milionów metrów sześciennych wody rocznie oraz redukuje emisję CO2, co odpowiada 545 lotom między Sztokholmem a Paryżem w obie strony.
Z kim współpracuje Scania przy recyklingu tekstyliów?
Scania współpracuje z niemiecką firmą Altex, która przerabia ubrania na włókna, a następnie współpracuje z Autoneum, dostawcą elementów wnętrza pojazdów.
Jakie są plany Scania dotyczące recyklingu tekstyliów w przyszłości?
Scania planuje dalsze testy i ocenę możliwości zastosowania recyklingu tekstyliów w większej liczbie modeli pojazdów, dostrzegając duży potencjał tego rozwiązania.