Nowy program Euro NCAP Truck Safe – badania bezpieczeństwa ciężarówek

Euro NCAP Truck Safe – tak nazywa się nowy program oceny bezpieczeństwa pojazdów ciężarowych. To pierwsza tego typu inicjatywa w Europie, mająca na celu stworzenie jednolitego standardu bezpieczeństwa dla transportu ciężkiego. Program ma zmienić sposób, w jaki oceniane są ciężarówki i wpłynąć na decyzje zakupowe operatorów flot.

Organizacja Euro NCAP (New Car Assessment Programme, czyli Program Oceny Nowych Samochodów) od lat jest znana z rygorystycznych testów samochodów osobowych, które przyczyniły się do podniesienia standardów bezpieczeństwa w całej branży motoryzacyjnej. Teraz instytucja wprowadza program Euro NCAP Truck Safe, aby podobny przełom nastąpił w segmencie pojazdów ciężarowych. Choć ciężarówki stanowią jedynie kilka procent pojazdów na europejskich drogach, odpowiadają za niemal piętnaście procent śmiertelnych wypadków. Dlatego nowe testy mogą mieć kluczowe znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Euro NCAP Truck Safe – testy pierwszych modeli

Pierwsze testy w ramach programu objęły najbardziej popularne modele ciężarówek w Europie, takie jak DAF XF, Iveco S-WAY, MAN TGX, Mercedes-Benz Actros, Renault Trucks T, Scania R-series oraz Volvo FH. Próby odbyły się w centrach testowych w Hiszpanii, Szwecji, Niemczech, Włoszech i Wielkiej Brytanii i Francji. Badania koncentrują się na trzech kluczowych obszarach. Safe Driving obejmuje monitorowanie kierowcy, wspomaganie jazdy i widoczność. Crash Avoidance skupia się na systemach zapobiegania kolizjom. W końcu Post-Crash koncentruje się na dostępie do informacji ratunkowych po wypadku.

Pierwsze wyniki i znaczenie dla branży

Wyniki programu Euro NCAP Truck Safe zostały zaprezentowane w listopadzie 2024 roku w Wielkiej Brytanii. Najwyższą ocenę, pięć gwiazdek, otrzymały modele Volvo FH Aero oraz Volvo FM.  Na drugim biegunie znalazł się model Iveco S-WAY, oceniony zaledwie na jedną gwiazdkę z powodu braków w zakresie widoczności i systemów wspomagania. Pozostałe modele uzyskały trzy gwiazdki (DAF XF, MAN TGX, Mercedes Benz Actros L, Scania R-Series) lub cztery gwiazdki (Renault Trucks T oraz Scania G-Series). Rozbieżność w wynikach pokazuje, jak duże są różnice w zakresie bezpieczeństwa u poszczególnych producentów.

Perspektywy rozwoju programu Euro NCAP Truck Safe

Euro NCAP podkreśla, że Truck Safe ma być impulsem dla całej branży. Ma wzmocnić inwestycje w nowe technologie i podnosić poprzeczkę w zakresie ochrony kierowców, pasażerów i innych uczestników ruchu. Twórcy programu Euro NCAP Truck Safe mają nadzieję, że oceny poszczególnych modeli staną się wartościową wskazówką dla ubezpieczycieli, przewoźników oraz oczywiście dla producentów pojazdów. Euro NCAP liczy na to, że najbezpieczne pojazdy staną się też najbardziej dochodowymi. Ponadto organizacja zapowiada, że od 2027 roku wprowadzone zostaną wyższe wymagania w zakresie bezpieczeństwa aktywnego,. Z kolei od 2030 roku program obejmie także ocenę bezpieczeństwa biernego, w tym ochrony w razie zderzenia. To oznacza, że w ciągu najbliższych lat europejscy przewoźnicy będą mogli coraz bardziej uwzględniać wyniki Euro NCAP przy planowaniu zakupów flotowych.

Euro NCAP Truck Safe – perspektywy

Truck Safe to pierwszy w Europie program kompleksowej oceny bezpieczeństwa ciężarówek. Ta inicjatywa już przy pierwszych testach pokazała znaczące różnice pomiędzy producentami. Wprowadzenie programu to element realizacji Vision Zero, czyli wizji dróg bez wypadków powodujących ofiary w ludziach.  To dążenie może zrewolucjonizować rynek transportu ciężkiego i przyczynić się do zmniejszenia liczby tragicznych wypadków na drogach. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółową broszurą dotyczącą programu Euro NCAP Truck Safe. Jeśli interesuje Cię kwestia bezpieczeństwa ruchu drogowego, przeczytaj też o modernizacji oświetlenia wokół przejść dla pieszych w Warszawie.

 

Często zadawane pytania (FAQ): Nowy program Euro NCAP Truck Safe – badania bezpieczeństwa ciężarówek

Co to jest program Euro NCAP Truck Safe?

Program Euro NCAP Truck Safe to nowa inicjatywa oceny bezpieczeństwa ciężarówek, mająca na celu stworzenie jednolitego standardu bezpieczeństwa dla transportu ciężkiego w Europie.

Jakie modele ciężarówek zostały przetestowane w pierwszej turze?

W pierwszej turze przetestowano modele takie jak DAF XF, Iveco S-WAY, MAN TGX, Mercedes-Benz Actros, Renault Trucks T, Scania R-series oraz Volvo FH.

Jakie obszary bezpieczeństwa były badane w programie?

Badania koncentrowały się na trzech obszarach: Safe Driving (monitorowanie kierowcy i wspomaganie jazdy), Crash Avoidance (zapobieganie kolizjom) oraz Post-Crash (informacje ratunkowe po wypadku).

Jakie wyniki uzyskały przetestowane modele ciężarówek?

Najwyższą ocenę, pięć gwiazdek, otrzymały modele Volvo FH Aero oraz Volvo FM, podczas gdy model Iveco S-WAY zdobył tylko jedną gwiazdkę z powodu braków w zakresie widoczności.

Jakie są przyszłe plany programu Euro NCAP Truck Safe?

Od 2027 roku wprowadzone zostaną wyższe wymagania dotyczące bezpieczeństwa aktywnego, a od 2030 roku program będzie oceniać także bezpieczeństwo bierne, w tym ochronę w razie zderzenia.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *