Czy LNG stanowi ekologiczne paliwo przejściowe?

Czy LNG to ekologiczne paliwo przejściowe na drodze do stuprocentowo czystej energii?  Volvo Trucks zdaje się uważać, że tak. Według tego koncernu LNG wydaje się kluczowy w krótkiej perspektywie dla redukcji emisji w transporcie. Jednak prawdziwą zmianę może przynieść dopiero jego odnawialna wersja: bio-LNG.

Wprowadzenie
Czy LNG to ekologiczne paliwo przejściowe? Według Volvo Trucks odpowiedź na to pytanie jest twierdząca. Choć LNG, czyli skroplony gaz ziemny, jest paliwem kopalnym, umożliwia znaczącą redukcję emisji. Dlatego stanowi realną alternatywę dla diesla w transporcie drogowym i morskim.

Trend wzrostowy wykorzystania LNG

Według artykułu „Jaka jest przyszłość LNG” umieszczonego przez firmę Volvo trucks na swoim blogu, globalne zapotrzebowanie na LNG ma wzrosnąć z około 404 mln ton rocznie w 2023 r. do 625–685 mln ton do 2040 r.. Oznacza to wzrost o ponad 50 %. Według Szwedów taki trend wzrostowy wskazuje, iż LNG zajmuje kluczowe miejsce jako paliwo przejściowe na drodze do w pełni czystej energii w wielu branżach. Należą do nich produkcja, przemysł ciężki, energetyka i transport.

Czy LNG to ekologiczne paliwo przejściowe – korzyści dla środowiska i walory operacyjne

LNG jest paliwem kopalnym, lecz powoduje znacząco niższą emisję CO₂ niż węgiel zarówno w fazie wydobywania, jak i podczas spalania. Cytowana w artykule Volvo Trucks firma doradcza McKinsey uważa, że skroplony gaz ziemny, a więc LNG, pozostanie jednym z ostatnich stosowanych paliw kopalnych. W sektorze transportu ciężkiego LNG pozwala ograniczyć emisje CO₂ o ok. 15–20 % w porównaniu z zastosowaniem oleju napędowego jako źródła energii. Ponadto, pojazdy napędzane LNG oferują zbliżony zasięg i osiągi jak silniki diesla. To czyni je praktycznym rozwiązaniem, biorąc pod uwagę obecne ograniczenia infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. W Europie działa już około 786 stacji tankowania LNG, a w Chinach i Indiach obserwujemy dynamiczny wzrost sprzedaży i plany konwersji floty ciężarówek na LNG, wspierane przez rządowe dotacje.

 Potencjał bio-LNG i inne branże

Prawdziwy ekologiczny przełom może jednak przynieść bio-LNG – odnawialne paliwo wytwarzane z odpadów organicznych. Może ono generować nawet ujemną emisje CO₂, w zależności od metody produkcjiCo istotne, infrastruktura LNG jest kompatybilna z bio-LNG. Poza transportem drogowym LNG sprawdza się również w żegludze. Statki zasilane LNG emitują nawet do 23 % mniej gazów cieplarnianych w porównaniu z tradycyjnymi paliwami. Stosowanie LNG, a później bio-LNG stwarza więc realną drogę do dekarbonizacji sektora morskiego.

Czy LNG to ekologiczne paliwo przejściowe – podsumowanie

Czy LNG to ekologiczne paliwo przejściowe? Z danych przytoczonych przez Volvo Trucks wynika, że LNG rzeczywiście ma szansę spełnić rolę paliwa przejściowego w drodze do stuprocentowo czystej energii. To dlatego, że LNG umożliwia redukcję emisji CO₂ w transporcie drogowym i morskim o około 23 %. Jednocześnie jest paliwem łatwiejszym do wdrożenia niż elektryfikacja. Jednak to bio-LNG – odnawialna, często ujemnie emisyjna wersja tego paliwa – może stanowić trwałą i zrównoważoną alternatywę dla technologii kopalnych. Dzięki niemu można połączyć działania operacyjne z realną polityką dekarbonizacji. Również Scania stawia na metan pochodzący ze zrównoważonej produkcji biogazu jako na jedno z alternatywnych źródeł energii w transporcie ciężkim.

Źródło: Volvo Trucks

 

Często zadawane pytania (FAQ): Czy LNG stanowi ekologiczne paliwo przejściowe?

Jak LNG wpływa na redukcję emisji CO₂ w transporcie?

LNG pozwala ograniczyć emisje CO₂ o około 15–20% w porównaniu z olejem napędowym, co czyni go lepszą alternatywą w transporcie drogowym i morskim.

Jakie są korzyści z wykorzystania bio-LNG?

Bio-LNG, wytwarzane z odpadów organicznych, może generować nawet ujemną emisję CO₂, co stwarza szansę na znaczące zmniejszenie śladu węglowego.

Czy infrastruktura LNG jest kompatybilna z bio-LNG?

Tak, infrastruktura LNG jest w pełni kompatybilna z bio-LNG, co ułatwia jego wdrożenie w transporcie.

Ile stacji tankowania LNG działa w Europie?

W Europie działa już około 786 stacji tankowania LNG, co wspiera rozwój tego paliwa w transporcie.

Jakie są perspektywy rozwoju LNG w przyszłości?

Globalne zapotrzebowanie na LNG ma wzrosnąć z około 404 mln ton rocznie w 2023 r. do 625–685 mln ton do 2040 r., co wskazuje na jego kluczową rolę jako paliwa przejściowego.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *