Silnik wodorowy JCB z europejską homologacją typu

Silnik wodorowy JCB uzyskał pełną homologację typu UE. To pierwsza jednostka zasilana wodorem przeznaczona do montażu w pojazdach pracujących poza drogami publicznymi dopuszczona do sprzedaży we wszystkich krajach Unii Europejskiej. JCB potwierdza, że ta technologia jest gotowa do wdrożenia na szeroką skalę.

Silnik wodorowy JCB uzyskał właśnie pełną homologację typu UE, co oznacza, że może być legalnie stosowany we wszystkich krajach Wspólnoty bez dodatkowych zezwoleń. Już wcześniej napędzane wodorem jednostki JCB uzyskały dopuszczenie do komercyjnego stosowania w maszynach w 9 krajach Europy na mocy oddzielnych przepisów o nowych technologiach.

Pionierskie osiągnięcie JCB

Brytyjski producent maszyn budowlanych poinformował, że jego wodorowy silnik spalinowy jako pierwszy w Europie otrzymał pełną homologację typu UE. Certyfikacja potwierdza zgodność silnika z normami emisji spalin Stage V obowiązującymi w całej Unii, a także z innymi wymogami technicznymi i administracyjnymi. JCB jest pierwszym producentem maszyn budowlanych, który stworzył w pełni zatwierdzony silnik spalinowy zasilany wodorem. 150 inżynierów pracowało nad nim cztery lata, a budżet projektu przekroczył 100 milionów funtów brytyjskich.

Zrównoważona alternatywa dla diesla

JCB podkreśla, że opracowany silnik to realna alternatywa dla tradycyjnych jednostek wysokoprężnych, zwłaszcza w sektorze budowlanym i komunalnym. W odróżnieniu od pojazdów elektrycznych silnik wodorowy nie wymaga długiego ładowania ani masowej modernizacji infrastruktury energetycznej. Silnik wodorowy JCB emituje wyłącznie parę wodną, a jego zasięg i czas pracy są porównywalne z dieslem. Co więcej, marka JCB twierdzi, że technologia jej silników wodorowych jest dużo prostsza niż wodorowego ogniwa paliwowego. Warto dodać, że generator marki JCB zasilany przez silnik wodorowy o mocy 55 kW już przeszedł testy u kluczowych klientów firmy – z pozytywnym rezultatem. Marka zaprezentowała także mobilną stację tankowania wodoru w miejscu pracy maszyn  – to odpowiedź na brak rozbudowanej infrastruktury tankowania.

Przejazd wodorowej koparko-ładowarki JCB po Londynie

Warto dodać, że od 29 kwietnia tego roku napędzane wodorem maszyny budowlane i rolnicze JCB zostały dopuszczone do ruchu po drogach w rodzimej Wielkiej Brytanii. Prezes firmy, Lord Anthony Bamford, nazwał ten dzień „historycznym”. Aby to uczcić, prototypowa, wodorowa koparko-ładowarka JCB zrobiła objazd Londynu w normalnym ruchu miejskim. Na zdjęciu głównym tego artykułu widać wodorową koparko-ładowarkę pod siedzibą brytyjskiego parlamentu, czyli pod Pałacem Westminsterskim.

Zgodnie z zapowiedziami, JCB zamierza szeroko wdrażać napęd wodorowy w swoich maszynach, takich jak koparki i ładowarki teleskopowe. Homologacja typu UE otwiera drogę do komercyjnej produkcji oraz sprzedaży na rynkach krajów członkowskich. Firma podkreśla, że wodorowy silnik JCB to rozwiązanie na „tu i teraz” – bezemisyjne, efektywne i możliwe do natychmiastowego zastosowania.

Silnik wodorowy JCB – podsumowanie

JCB produkuje własne silniki diesla od 2004 roku, a w roku 2021 liczba wyprodukowanych jednostek napędowych przekroczyła 750 000. Kolejnym krokiem na drodze rozwoju jest silnik wodorowy JCB, który zyskał pełną homologację typu UE. Czyni go to pierwszym silnikiem wodorowym gotowym do komercyjnego zastosowania w całej Unii Europejskiej. Technologia wodorowa oferuje zeroemisyjną pracę, szybkie tankowanie i porównywalną wydajność do diesla, będąc realną alternatywą dla elektryfikacji w sektorze komunalnym i budowlanym. Więcej informacji o technologiach wodorowych JCB można znaleźć na stronie producenta. Na Munipro.pl pisaliśmy jak dotąd o elektrycznych maszynach budowlanych, takich jak elektryczna ładowarka New Holland.

Źródło: JCB

Często zadawane pytania (FAQ): Silnik wodorowy JCB z europejską homologacją typu

Co to znaczy, że silnik wodorowy JCB uzyskał pełną homologację typu UE?

Pełna homologacja typu UE oznacza, że silnik może być legalnie używany we wszystkich krajach Unii Europejskiej bez potrzeby uzyskiwania dodatkowych zezwoleń.

Jakie są korzyści z zastosowania silnika wodorowego JCB w porównaniu do jednostek diesel?

Silnik wodorowy JCB jest bezemisyjny, ma porównywalną wydajność do diesla, a jego tankowanie jest szybkie i nie wymaga rozbudowy infrastruktury energetycznej.

Czy maszyny wodorowe JCB mogą już poruszać się po drogach publicznych?

Tak, od 29 kwietnia tego roku, napędzane wodorem maszyny budowlane JCB są dopuszczone do ruchu po drogach w Wielkiej Brytanii.

Jakie maszyny JCB będą korzystać z silnika wodorowego?

JCB planuje wdrożyć silnik wodorowy w różnych maszynach budowlanych, takich jak koparki i ładowarki teleskopowe.

Jakie są przyszłe plany JCB dotyczące technologii wodorowej?

Firma zamierza szeroko wdrażać napęd wodorowy w swoich maszynach, co otwiera drogę do komercyjnej produkcji i sprzedaży na rynku europejskim.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *