Samochody elektryczne na Ekotech 2025 – zeroemisyjność w natarciu

Samochody elektryczne na Ekotech 2025 przyciągnęły uwagę branży komunalnej. Wystawcy zaprezentowali nowoczesne modele przeznaczone do zadań specjalnych. Zeroemisyjność była jednym z najmocniejszych trendów tegorocznej edycji targów.

Oferta elektrycznych pojazdów dla sektora komunalnego rośnie w imponującym tempie. Targi Ekotech 2025 pokazały, że producenci z Azji coraz śmielej wkraczają na polski rynek, oferując nowoczesne i praktyczne rozwiązania dla miast i gmin.

Foton eAumark – wszechstronny i praktyczny

Stoisko firmy E-Van Sp. z o.o., dystrybutora chińskiej marki Foton, przyciągało ekspozycją aż dwóch elektrycznych aut ciężarowych. Pokazano model eAumark w dwóch wersjach zabudowy: jako śmieciarkę T-Rex firmy TTCS oraz wywrotkę do zbiórki selektywnej. Samochody elektryczne na Ekotech 2025 w wydaniu Fotona wyróżniały się elastycznością zabudowy.

Foton eAumark to podwozie z kabiną 3-osobową i DMC 4250 lub 6000 kg. Ładowność sięga odpowiednio 1750 i 3500 kg. Napęd zapewnia silnik elektryczny o mocy 150 KM i momencie obrotowym ponad 900 Nm. Zasila go zestaw baterii litowo-żelazowo-fosforanowych o pojemności 81 kWh. Producent określa czas ładowania na 7 godzin z gniazda trójfazowego lub w 1 godzinę przy użyciu ładowarki DC. Jak dowiedzieliśmy się na stoisku, zasięg modelu eAumark to ok. 180 km, zależny od intensywności pracy zabudowy.Przedstawiciel handlowy dodał także, że dużą zaletą modelu eAumark jest nieskomplikowana konstrukcja obiecującą bezproblemową eksploatacje i prostotę napraw.
Firma E-Van zapowiada także inne modele: mniejszy eViewGrand oraz większy eTOANO PRO. Niestety nie były one prezentowane na wystawie. Wkrótce samochody marki Foton przedstawimy bliżej, publikując wywiad z przedstawicielem firmy E-Van.

Samochody elektryczne na Ekotech

Foton eAumark

fot. Munipro

Maxus – różne warianty użytkowe

Stoisko firmy MAXUS RSA Polska udowodniło, że samochody elektryczne na Ekotech 2025 to nie tylko ciężarówki, ale też lekkie pojazdy dostawcze. Największym modelem był eDeliver 9 o DMC 3500 kg i ładowności 835 kg w wersji wyższej oraz 905 kg w wersji niższej. Auto dysponuje silnikiem o mocy 204 KM, a moment obrotowy wynosi 330 Nm. Akumulatory mają pojemność 77 kWh dla auta w wersji niższej lub 88 kWh dla auta wersji wyższej. Czas ładowania zależy od typu źródła prądu i wynosi od ok. 8,5 do 9 godzin. Dystans 353 km podawany jest jako zasięg tego samochodu w cyklu miejskim według metodologii WLTP. Przedstawiciele dystrybutora podkreślali, że według ich dotychczasowych doświadczeń te dane są zgodne z rzeczywistymi zasięgami.

Samochody elektryczne na Ekotech

Maxus eDeliver 9

fot. Maxus

Co istotne, na potrzeby lżejszego transportu przygotowano mniejszy model o nazwie eDeliver 3. Nie był on eksponowany na targach, ale wystawca dystrybuował jego prospekty. Auto o mocy 118 KM i baterii 50 kWh ma osiągać zasięg do 371 km w ruchu miejskim według WLTP. Dostawczak zaskakuje dużą ładownością – do 935 kg. To oznacza, że ładowność jest nawet większa niż w przypadku eDeliver 9. Oczywiście ograniczenie stanowią wymiary przestrzeni ładunkowej eDeliver 3. Z drugiej strony,  kompaktowe wymiary to duży plus w zatłoczonej przestrzeni miejskiej.

BYD ETM6 – futurystyczny design i duży zasięg

Spośród samochodów elektrycznych na Ekotech nowoczesną stylistyką wyróżniała się ciężarówka BYD ETM6. Można było ją obejrzeć na stoisku firmy AMP. Dopuszczalna masa całkowita tego pojazdu wynosi 7490 kg, a ładowność dochodzi do 3810 kg. Silnik elektryczny generuje moc 205 KM i moment obrotowy 550 Nm.  Z kolei pojemność akumulatorów to 126 kWh. Zasięg z ładunkiem według marki BYD ma wynieść 200 km wg metodologii WLTP.

Należy podkreślić, że oferta BYD obejmuje również modele ETP3 (dostawczy) oraz ETH8 (ciągnik siodłowy), co potwierdza szeroką gamę rozwiązań zeroemisyjnych dla różnych zastosowań w transporcie komunalnym.

Samochody elektryczne na targach Ekotech

BYD ETM6

fot. Munipro

Samochody elektryczne na ekotech

Wnętrze BYD ETM6

fot. Munipro

Samochody elektryczne na Ekotech 2025 – podsumowanie

Samochody elektryczne na Ekotech 2025 pokazały, że zeroemisyjność w transporcie komunalnym staje się codziennością. Producenci z Chin – Foton, Maxus i BYD – udowodnili, że ich pojazdy są gotowe do codziennej pracy w polskich miastach. Ekotech 2025 był miejscem, gdzie można je było nie tylko zobaczyć, ale także porównać różne koncepcje elektrycznych aut użytkowych.

Źródło: BYD, Foton, Maxus, materiały własne

Samochody elektryczne na Ekotech – szczegóły

ProducentModelDMC [kg]Ładowność [kg]Moc silnika [KM]Pojemność baterii [kWh]Zasięg [km]
FotoneAumark4250/60001750/350015081180
MaxuseDeliver 93500835/90520477/88353
MaxuseDeliver 33500910/93511850371
BYDETM674903640/3810205126200

 

Często zadawane pytania (FAQ): Samochody elektryczne na Ekotech 2025

Jakie modele ciężarówek elektrycznych zaprezentowano na Ekotech 2025?

Na targach zaprezentowano modele Foton eAumark, Maxus eDeliver 9 oraz BYD ETM6, które wyróżniały się nowoczesnością i elastycznością zabudowy.

Jakie są zasięgi różnych modeli elektrycznych zaprezentowanych podczas targów?

Foton eAumark ma zasięg około 180 km, Maxus eDeliver 9 oferuje zasięg do 353 km, a BYD ETM6 zmieści się w granicach 200 km w pełnym ładunku wg metodologii WLTP.

Jak długo trwa ładowanie samochodów elektrycznych na Ekotech 2025?

Czas ładowania Foton eAumark to 7 godzin z gniazda trójfazowego lub 1 godzina przy użyciu ładowarki DC. Maxus eDeliver 9 wymaga od 8,5 do 9 godzin w zależności od źródła prądu.

Jaką ładowność mają dostępne modele elektryków na Ekotech 2025?

Foton eAumark ma ładowność od 1750 do 3500 kg, Maxus eDeliver 9 od 835 do 905 kg, a mniejszy eDeliver 3 umożliwia załadunek do 935 kg.

Jakie firmy były głównymi wystawcami samochodów elektrycznych na Ekotech 2025?

Głównymi wystawcami były firmy Foton, Maxus i BYD, które przedstawiły różnorodne rozwiązania zeroemisyjne w transporcie komunalnym.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *