Przegląd rynku pojazdów użytkowych

Oferta pojazdów użytkowych dostępnych na polskim rynku jest bardzo szeroka. Oprócz propozycji marki Kubota, modelu Kubota X1110, podobne produkty oferują między innymi firmy Polaris, Kawasaki, John Deere, Kioti. Jak wygląda porównanie specyfikacji tych modeli? Który oferuje największą ładowność, a który ma największą moc?

Pojazdy użytkowe są często nazywane UTV (Utility Vehicle) lub ATV (All-Terrain Vehicle). Do porównania oferty rynkowej takich maszyn wybraliśmy najbardziej zbliżone wersje pojazdów – z napędem wysokoprężnym i z dwoma lub maksymalnie trzema miejscami i z podobną ładownością. Dlatego przyjrzyjmy się porównaniu następujących modeli: Kubota X1110, Polaris Ranger Diesel, Kawasaki Mule Pro-FX 1000, John Deere HPX815E i XUV 875M oraz Kioti K9.

Szeroka oferta maszyn marek John Deere i Polaris 

Oferta pojazdów użytkowych niektórych producentów jest wyjątkowo bogata. Należy podkreślić, że dwie spośród pięciu proponują szeroki wachlarz pojazdów użytkowych. Polaris proponuje aż 8 modeli pojazdów użytkowyc: 2-, 3- oraz 6-osobowe o pojemności silnika od 150 cm3 aż do 999 cm3. W najmocniejszej wersji pojazd użytkowy Polaris może dysponować mocą nawet 110 KM. Jednak tylko model Ranger Diesel posiada silnik wysokoprężny.

Z kolei marka John Deere oferuje dwie linie swoich pojazdów użytkowych zwanych Gator. Robocze pojazdy użytkowe dostępne są z silnikami wysokoprężnymi o pojemnościach od 854 cm3 do 1115 cm3 i z ładownością od 508 do 907 kg. Model TH 6×4 o ładowności 508 kg posiada dwie osie z tyłu – jest więc sześciokołowy. Co ciekawe, model ProGator – mimo największej ładowności 907 kg – posiada 4 koła. Ciekawostkę stanowi elektryczny model TE o ładowaności 227 kg. Niedostępne w tej serii są jednak w pełni zabudowane kabiny. Z kolei seria Crossover to pojazdy o dużo bardziej atrakcyjnej stylistyce, z całkowicie niezależnym zawieszeniem. Model XUV 875M oferuje 524 kg ładowności i 900 kg uciągu. 

Moc i pojemność silnika

Oferta pojazdów użytkowych obejmuje zarówno modele benzynowe jak i z silnikami diesla. Do naszego porównania wybraliśmy pojazdy z tym drugim wariantem napędu. Kubota X1110 oferuje 24,2 KM mocy z trzycylindrowego silnika diesla o pojemności 1123 cm³. To zbliżone parametry do Polaris Ranger Diesel, który generuje 24 KM przy pojemności 898 cm³. Co ciekawe, Polaris podkreśla, że źródłem napędu ich UTV jest silnik wyprodukowany przez…Kubota. Z kolei Kioti K9 również dysponuje trzycylindrowym silnikiem wysokopężnym o pojemności 1007 cm³ i mocy 24 KM. Kawasaki Mule PRO-DX 2025 generuje 24 KM z pojemności  993 cm3. Jest to również trzycylindrowy silnik wysokoprężny. John Deere HPX815E wypada najskromniej – z mocą 20,8 KM z pojemności 854 cm3 i również trzech cylindrów. Taką samą mocą dysponuje pojazd typu crossover John Deere XUV 875M

Zatem pod względem mocy stawka jest bardzo wyrównana. Natomiast pod kątem przeniesienia napędu większość opisywanych konstrukcji posiada przekładnię CVT. Tak jest w przypadku produktów John Deere, Kioti i Kawasaki. Polaris nie podaje jasnej informacji na temat typu przekładni, a Kubota korzysta z dwuzakresowej przekładni hydrostatycznej.

Możliwość przewożenia ładunku i uciąg

Kubota X1110 daje możliwość przewiezienia ładunku o wadze 500 kg oraz radzi sobie z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej do 590 kg (z hamulcem). Polaris Ranger Diesel wypada tutaj niewiele gorzej z 435 kg ładowności „paki” . Producent nie podaje dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy. Kioti podaje 500 kg ładowności skrzyni transportowej oraz 900 kg uciągu na tylnym haku. John Deere HPX815E z kolei umożliwia przewóz do 635 kg, co jest bardzo dobrym wynikiem. Kawasaki w ogóle nie podaje takich danych użytkowych.

Zawieszenie i właściwości terenowe 

Pojazdy marki Kubota, John Deere, Kioti, Kawasaki oraz Polaris wszystkie posiadają napęd na 4 koła. Kubota X1110 dysponuje również mechaniczną blokadą mechanizmu różnicowego tylnej osi oraz przednim mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu.
Wszystkie opisywane pojazdy dysponują dużym prześwitem. Kubota X1110 – 259 mm, Kioti K9 – 304 mm, a  JD XUV 875M – 288 mm. Kawasaki nie podaje tej wartości w specyfikacji.
Jeśli mówimy o właściwościach terenowych, Kubota oferuje do swojego pojazdu wyciągarkę o maksymalnym obciążeniu 1800 kg. Również John Deere proponuje wyciągarkę o obciążeniu 1587 kg

Oferta pojazdów użytkowych – wszechstronność zastosowań  

Jedynie firma Kubota wskazuje w materiałach marketingowych na możliwość montażu do swojego pojazdu użytkowego przedniego TUZ o udźwigu 500 kg, który przekształca RTV X-1110 w użyteczne narzędzenie do odśnieżania.  Co więcej, materiały marketingowe tej marki wskazują także na możliwość napędzania przez układ hydrauliczny maszyny RTV chociażby przedniej zamiatarki. Tu pojawia się więc zasadnicza wyższość hydrostatycznego układu napędowego nad przekładnią CVT. Bogaty katalog opcji marki John Deere obejmuje wiele przydatnych elementów, takich jak wieszaki na narzędzia, osłony, zderzaki. Jednak brak w nim elementu takiego jak przedni TUZ. Co więcej, w John Deere opcję stanowi automatyczne „kiprowanie” skrzyni ładunkowej. Kubota RTV X-1110 ma ten element w standardzie.

Oferta pojazdów użytkowych

Pojazd Kubota RTV X-1110 współpracujący z przednią zamiatarką

Ceny pojazdów użytkowych

Tylko nieliczne firmy publikują ceny na swoich stronach. Według znalezionych informacji Polaris Ranger Diesel jest dostępny od 108 999 zł (z Vat), a Kawasaki Mule – od 110 900 zł (z Vat). Z informacji uzyskanych z firmy Kubota wiemy, że sugerowana cena Kubota RTV-X1110 z homologacją drogową i ogrzewaną kabiną to 108 000 zł netto. Nowe Kawasaki Mule, ale z roku produkcji 2021, jest wystawione przez jednego z dilerów tej marki w cenie 86 100 zł (z Vat). Ceny produktów John Deere pozostają nieznane – tym bardziej, że homologacja drogowa zdaje się być opcją w tej marce.

Oferta pojazdów użytkowych – podsumowanie

Oferta pojazdów użytkowych obejmuje produkty marek Kubota, Polaris, John Deere, Kawasaki i Kioti. Są to maszyny, których zastosowanie trudno jednoznacznie zakwalifikować. Bez wątpienia oferują one dobre właściwości terenowe, są zwinne i bardzo proste w obsłudze. Jedynie propozycja marki Kubota o oznaczeniu RTV X-1110 kierowana jest do branży komunalnej, podczas gdy inne z opisywanych maszyn wydają się być pozycjonowane jako pojazdy rekreacyjno-transportowe. Przy takim zastosowaniu konkurencją dla nich są chociażby używane pickupy.  Za 100 000 złotych można kupić choćby Toyotę Hilux z 2018 roku. O pojeździe Kubota RTV X-1110 można przeczytać w naszej niedawnej publikacjiTutaj dostępna jest specyfikacja pojazdów John Deere Gator. Z kolei tutaj można przejrzeć specyfikację pojazdu Kioti K9 Strony internetowe marek PolarisKawasaki nie podają tak szczegółowych specyfikacji.

Źródło: John Deere, Kawasaki, Kioti, Kubota, Polaris.

Często zadawane pytania (FAQ): Przegląd rynku pojazdów użytkowych

Jakie modele pojazdów użytkowych są porównywane w artykule?

W artykule porównano modele Kubota X1110, Polaris Ranger Diesel, Kawasaki Mule Pro-FX 1000, John Deere HPX815E, XUV 875M oraz Kioti K9.

Która marka oferuje największą moc w porównywanych pojazdach?

Największą moc w porównywanych pojazdach ma model Polaris Ranger Diesel, który dysponuje mocą aż 110 KM w najsilniejszej wersji, jednak w zestawieniu znajdują się też modele z mocą od 20,8 KM do 24,2 KM.

Jaką ładowność ma model Kubota X1110?

Kubota X1110 pozwala na przewóz ładunku o wadze 500 kg oraz obsługuje przyczepę o dopuszczalnej masie całkowitej do 590 kg.

Czy pojazdy mają napęd na cztery koła?

Tak, wszystkie porównywane pojazdy marek Kubota, John Deere, Kioti, Kawasaki oraz Polaris są wyposażone w napęd na 4 koła.

Jakie są ceny pojazdów użytkowych wymienionych w artykule?

Ceny pojazdów użytkowych wahają się od około 86 100 zł do 110 900 zł, w zależności od modelu i producenta. Przykładowo, sugerowana cena Kubota RTV-X1110 wynosi 108 000 zł netto.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *