Kubota L2 – uniwersalne ciągniki kompaktowe dla gospodarki komunalnej

Kubota serii L2 to odpowiedź na realne potrzeby gospodarki komunalnej, w której liczy się niezawodność, wszechstronność i ekonomika pracy. Dzięki kompaktowym wymiarom i dużej mocy, ciągniki tej serii doskonale sprawdzają się w miejskiej infrastrukturze. To nowoczesne rozwiązanie dla samorządów i firm usługowych, które oczekują maksymalnej efektywności przez cały rok.

W gospodarce komunalnej nie ma miejsca na przypadkowe decyzje inwestycyjne. Maszyny muszą być wszechstronne, niezawodne i ekonomiczne, ponieważ od ich sprawności zależy funkcjonowanie całych społeczności – czyste ulice, zadbane parki czy bezpieczne drogi zimą.

Dlatego właśnie coraz większym zainteresowaniem w sektorze komunalnym cieszą się ciągniki kompaktowe, które łączą zwrotność i niewielkie gabaryty z wydajnością i mocą porównywalną do większych maszyn. Dobrym przykładem takiego podejścia jest nowa seria Kubota L2, obejmująca modele L2-452, L2-522 oraz L2-622 o mocach od 45 do 61 KM.

Seria Kubota L2 to odpowiedź na rosnące wymagania wobec maszyn komunalnych. Łączy ekonomiczny i ekologiczny silnik z mocną hydrauliką, elastycznym WOM i TUZ, a także komfortem pracy operatora. Dla gmin oznacza to niższe koszty eksploatacji, większą elastyczność i możliwość wykonywania różnorodnych zadań jedną maszyną. Dla firm usługowych – przewagę konkurencyjną dzięki szybkiej adaptacji do zmieniających się zleceń.

Kubota serii L2 ma napęd, który sprosta wielu wymaganiom

Ciągniki Kubota serii L2 napędzane są czterocylindrowymi jednostkami Kubota o pojemności 2,4 litra, wyposażonymi w turbodoładowanie i układ wtrysku common rail. Silniki spełniają restrykcyjną normę emisji spalin EU Stage V, a dzięki zastosowaniu filtra cząstek stałych i systemu recyrkulacji spalin pracują czysto i ekologicznie. To niezwykle istotne, gdy maszyny pracują każdego dnia w terenie zurbanizowanym. Producent wydłużył interwały czyszczenia filtra DPF do 6000 godzin, co jest rekordem w tej klasie. Dla użytkownika oznacza to mniej przestojów serwisowych i niższe koszty eksploatacji. Warto podkreślić także otwierającą się szeroko, jednoczęściową maskę, która ułatwia i skraca czas obsługi codziennej ciągnika. Moc silnika wynosi odpowiednio 40,9 KM w modelu L2-452, 50,8 KM w modelu L2-522 oraz 61,3 KM w L2-622. Co istotne, tak duża moc silnika przekłada się na wydajną, a także pewną i stabilną pracę – nawet w trudnym terenie oraz przy wykorzystaniu cięższego osprzętu.

Użytkuję swój ciągnik Kubota L2-522 sporadycznie, gdyż do tej pory przepracował tylko 40 motogodzin. Jednak nawet ten krótki czas pozwala na ocenę tej maszyny. Jest nie tylko zwrotny, ale także bardzo wygodny. Warto podkreślić bardzo niskie spalanie. Kubota L2-522 jest oszczędniejsza niż mniejszy i słabszy ciągnik, który zakupiłem wcześniej. Waldemar Turek, właściciel ciągnika Kubota L2-522, Nożewo, powiat ostrołęcki

Dwie filozofie skrzyni biegów w ciągnikach Kubota serii L2

Kubota serii L2 oferuje dwie różne koncepcje przekładni, dzięki czemu użytkownik może wybrać rozwiązanie najlepiej odpowiadające jego zadaniom. Modele L2-452 oraz L2-522 są dostępne zarówno z przekładnią hydrostatyczną, jak i zsynchronizowaną skrzynią manualną F16/R16. Co istotne, wybór jednej z tych opcji zależy od specyfiki wykonywanych zadań. Manualna skrzynia biegów to idealne rozwiązanie dla użytkowników, którzy cenią nie tylko mechaniczną precyzję, lecz także oszczędność paliwa. Sprawdza się ona szczególnie podczas transportu. Co więcej, jest odpowiednia również w pracach, w których obroty i prędkość jazdy muszą pozostać stabilne.

Wysokociśnieniowy układ paliwowy common rail w ciągnikach serii L2 daje możliwość elektronicznego sterowania aż trzema rożnymi prędkościami obrotowymi silnika. Dwie prędkości obrotowe (A i B) można aktywować i edytować z poziomu przycisku „pamięci obrotów” na desce rozdzielczej ciągnika. Trzecia prędkość stanowiąca funkcję „THROTTLE-UP” sterowana jest przy pomocy przycisku zintegrowanego z dżojstikiem dedykowanym do obsługi hydrauliki ładowacza czołowego. W trakcie obsługi wysięgnika, aby przyśpieszyć podnoszenie wystarczy nacisnąć dedykowany przycisk bez zdejmowania dłoni z dżojstika. Edycja wartości obrotowej przypisanej do funkcji „THROTTLE-UP” odbywa się z poziomu wyświetlacza Intelli Panel TM.

Kubota L2-622 korzysta tylko z przekładni hydrostatycznej HST z trzystopniowym reduktorem i funkcją Hi-Lo. Pozwala ona na płynne przyspieszanie i zwalnianie bez konieczności zmiany biegów, co jest nieocenione w warunkach miejskich – na wąskich uliczkach, chodnikach czy w parkach. Hydrostat sprawdza się zwłaszcza w odśnieżaniu, zamiataniu i koszeniu, gdy operator musi często manewrować i błyskawicznie reagować na zmiany w otoczeniu. Wszystkie modele z przekładnią HST są seryjnie wyposażone w elektronicznie sterowany tempomat umożliwiający zapisanie i edytowanie prędkości jazdy do przodu. Doskonale sprawdzi się podczas prac pielęgnacyjnych wymagających stałej prędkości jazdy.

Kubota serii L2 z przekładnią HST

Jakub Czerwiak, Product Training Manager w Kubota Oddział w Polsce, podkreśa, że ciągniki kompaktowe Kubota serii L2 z przekładnią HST Plus to najbardziej zaawansowane konstrukcje w swojej klasie. Zwraca uwagę, że liczne, rozbudowane funkcje skrzyni biegów i silnika znacząco zwiększają produktywność oraz komfort pracy operatora. Czerwiak dodaje, że komfort obsługi podczas prac transportowych zwiększa funkcja „AUTO THROTTLE ADVANCE”, która automatycznie reguluje prędkość obrotową silnika i jest sterowana z poziomu dedykowanego przełącznika na desce rozdzielczej.

Jakub Czerwiak, Product Training Manager w Kubota Oddział w Polsce, podkreślił, że ciągniki kompaktowe Kubota serii L2 z przekładnią HST Plus to najbardziej zaawansowane konstrukcje w swojej klasie.

Jakub Czerwiak, Product Training Manager w Kubota

fot. mat. własny Jakub Czerwiak

Ciągniki kompaktowe Kubota serii L2 z przekładnią HST Plus to najbardziej zaawansowane konstrukcje w swojej klasie. Liczne, rozbudowane funkcje skrzyni biegów i silnika zwiększają produktywność i komfort pracy operatora. Dzięki dedykowanemu przełącznikowi „HST RESPONSE” operator może szybko dostosować czułość (agresywność) reakcji przekładni w 13-stopniowej skali, adekwatnie do rodzaju wykonywanej pracy. W sytuacji chwilowego wzrostu obciążenia i zwiększonego zapotrzebowania na moment obrotowy, doskonale sprawdzi się funkcja półbiegu „H-DS”, która może być sterowana manualnie przy użyciu dedykowanej manetki przy kole kierownicy lub automatyczne przez sterownik przekładni. Jeśli obciążenie układu hydrostatycznego pojawia się gwałtownie np. podczas najechania na przeszkodę terenową lemieszem pługa w trakcie odśnieżania, funkcja „STALL GUARD” sterująca serwomechanizmem pedału jazdy, nie dopuści do zatrzymania pracy silnika wskutek nagłego, gwałtownego wzrostu obciążenia. Automatyczne sterowanie prędkością obrotową silnika w trakcie wykonywania prac transportowych zapewnia funkcja „AUTO THROTTLE ADVANCE” z dedykowanym przełącznikiem na desce rozdzielczej dla maksymalnego komfortu obsługi. Jakub Czerwiak, Product Training Manager, Kubota Oddział w Polsce

WOM i mocny TUZ – elastyczność w pracy z osprzętem

Jednym z kluczowych elementów w pracy komunalnej jest wałek odbioru mocy (WOM), który odpowiada za napęd większości narzędzi towarzyszących. Kubota L2 oferuje dwa tryby jego pracy. Standardowe 540 obr./min to ustawienie do ciężkich zadań, takich jak napęd kosiarki bijakowej czy dużej posypywarki. Z kolei tryb 540E, dostępny w modelu L2-522, umożliwia osiągnięcie tej samej prędkości WOM przy niższych obrotach silnika. Dzięki temu operator redukuje zużycie paliwa i hałas, co ma szczególne znaczenie przy pracy w terenach zurbanizowanych. Dla gmin czy firm komunalnych oznacza to realne oszczędności w skali sezonu.

To pierwszy sezon, w którym eksploatujemy ciągnik Kubota serii L2. Jesteśmy bardzo zadowoleni z mocy tej maszyny, która jest idealnie dostosowana do wykonywanych przez nią zadań. Mimo krótkiego „stażu pracy” naszej Kuboty operatorzy bardzo sobie chwalą też komfort pracy za kierownicą tego ciągnika. Przed nami jeszcze pierwszy sezon zimowy, w którym Kubota będzie pracowała przy odśnieżaniu oraz posypywaniu nawierzchni i mam nadzieję, że tak jak dotychczas spisze się na medal. Kazimierz Rywak, dyspozytor Obwodu Drogowego Zarządu Dróg Powiatowych w Giżycku

TUZ w Kubota L2

Trzypunktowy układ zawieszenia (TUZ) w ciągnikach komunalnych Kubota serii L2 został zaprojektowany z myślą o szerokim wachlarzu zastosowań. Udźwig na poziomie 1750 kg pozwala na obsługę nawet ciężkich implementów. Dzięki sterowaniu pozycyjnemu narzędzie zachowuje ustawioną wysokość. W rezultacie gwarantuje to równą jakość pracy. Co ważne, system sprawdza się zarówno podczas koszenia boiska, jak również przy równomiernym odśnieżaniu chodnika. W modelu L2-622 pojawia się dodatkowo zewnętrzne sterowanie TUZ, które pozwala operatorowi agregować narzędzia stojąc z tyłu ciągnika. To rozwiązanie znacząco skraca czas przygotowania maszyny komunalnej do pracy i poprawia ergonomię obsługi. Ciągnik opcjonalnie można doposażyć w przedni TUZ.

 

Kubota serii L2

Kubota serii L2 to nie tylko ciągnik, to wszechstronne centrum pracy o mocy do 61,3 KM i udźwigu 1750 kg. Te nowoczesne ciągniki komunalne sprawdzają się doskonale w zadaniach związanych z całorocznym utrzymaniem miejskiej infrastruktury.

fot. munipro

TUZ w serii L2 zaprojektowano z myślą o pracy z szeroką gamą implementów, zarówno letnich, jak i zimowych:

  • Udźwig na końcówkach szybkosprzęgów: 1750 kg – w praktyce oznacza możliwość podłączania ciężkich kosiarek, pługów czy frezarek do asfaltu, co czyni L2 maszyną uniwersalną.
  • Sterowanie pozycyjne – umożliwia precyzyjne utrzymanie wysokości narzędzia. Przykład: podczas koszenia terenów reprezentacyjnych (np. wokół urzędów czy parków miejskich), TUZ automatycznie stabilizuje kosiarkę na zadanej wysokości.
  • Zewnętrzne sterowanie TUZ (model L2-622) – ogromne ułatwienie dla operatorów. Dzięki niemu podłączanie narzędzi można wykonać bez konieczności wsiadania i wysiadania z kabiny. To oszczędza czas i zmniejsza ryzyko błędów przy agregowaniu osprzętu.
  • Kategoria I (SAE) – kompatybilność z większością dostępnych na rynku maszyn i osprzętu dla kompaktowych ciągników.

Hydraulika dla wymagających

Hydraulika w serii L2 zapewnia całkowitą wydajność na poziomie 54,2 l/min. Z tego aż 35,6 l/min trafia do TUZ oraz wyjść hydraulicznych, co umożliwia pracę z wymagającym osprzętem. Natomiast pozostałe 18,6 l/min zasila układ wspomagania kierowniczego, zapewniając płynność manewrowania. Takie parametry pozwalają na pracę z narzędziami o dużym zapotrzebowaniu na olej, jak zamiatarki czy pługi z regulacją kąta pracy. Ciśnienie układu sięga 190 bar, co gwarantuje wysoką niezawodność działania. Standardowym wyposażeniem są dwa zawory sterujące. Oczywiście istnieje możliwość doposażenia ciągnika w dodatkowe sekcje.

Kubota serii L2 to gwarancja wydajności w długim cyklu pracy

W branży komunalnej praca trwa często wiele godzin, niezależnie od pory dnia czy roku. Dlatego komfort operatora nie jest już dodatkiem, ale koniecznością. Oryginalna kabina w ciągnikach Kubota serii L2 została zaprojektowana z myślą o komforcie operatora. Wyposażono ją w automatyczną klimatyzację, co zapewnia optymalne warunki pracy niezależnie od pogody. Dodatkowo dużą osłonę przeciwsłoneczną oraz mocne lampy robocze LED, które skutecznie rozświetlają przestrzeń roboczą nawet po zmroku. Ergonomiczne rozmieszczenie elementów sterujących oraz panoramiczna widoczność zapewniają bezpieczeństwo i zmniejszają zmęczenie operatora. Dodatkowym atutem jest system antykradzieżowy z kodem dostępu – ważny szczególnie dla maszyn pracujących w przestrzeni publicznej.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z ciągnika Kubota. W sezonie letnim ciągnik pracuje głównie z kosiarką zawieszaną i jest wykorzystywany przede wszystkim do koszenia poboczy dróg. Zimą, dzięki przedniemu TUZ, pracuje przede wszystkim przy odśnieżaniu chodników. Operatorzy chwalą go przede wszystkim za zwrotność, bezawaryjność i niskie spalanie. Warto też podkreślić świetną współpracę z serwisem Pilatrech, który błyskawicznie reaguje na nasze uwagi i natychmiast służy radą. Rafał Kowal, prezes Spółdzielni Socjalnej „Nad Dłubnią”, Iwanowice Włościańskie, gmina Iwanowice, powiat krakowski ziemski

Implementy – praktyczna wszechstronność

Największą siłą ciągników Kubota serii L2 jest ich wyjątkowa zdolność do szybkiego dostosowania się do różnych zadań. Jest to możliwe dzięki szerokiej gamie dostępnych implementów, które znacząco rozszerzają funkcjonalność maszyny. Przykładem takiego rozwiązania jest opcjonalny ładowacz czołowy LA 1055 o udźwigu do 1400 kg, który umożliwia sprawny załadunek i transport materiałów sypkich. Co więcej, ciągniki te mogą być również wyposażone w inne osprzęty, co czyni je maszynami całorocznymi.

Kubota serii L2 znakomicie sprawdza się także w sezonie zimowym.

Kubota serii L2 znakomicie sprawdza się także w sezonie zimowym.

fot. Kubota

Ponadto zimą do ciągnika można z łatwością podłączyć pługi oraz posypywarki, natomiast latem kosiarki rotacyjne, bijakowe czy zamiatarki. Co ważne, dzięki szybkozłączom zmiana osprzętu trwa zaledwie kilka minut. W efekcie jedna maszyna może rano kosić trawę w parku, po południu transportować piasek lub nawozy, a wieczorem skutecznie zamiatać osiedlowe ulice.

Krótko mówiąc, Kubota serii L2 to nie tylko ciągnik kompaktowy do zadań komunalnych. To prawdziwe wielozadaniowe centrum pracy, które w rękach dobrze przygotowanego operatora staje się niezastąpionym narzędziem w codziennym utrzymaniu miejskiej infrastruktury.

FAQ: Kubota L2 – uniwersalne ciągniki kompaktowe dla gospodarki komunalnej

Jakie modele należą do serii Kubota L2?

Seria Kubota L2 obejmuje modele L2-452, L2-522 oraz L2-622, o mocach od 45 do 61 KM.

Jakie są zalety używania ciągników Kubota serii L2 w gospodarce komunalnej?

Ciągniki serii L2 są wszechstronne, niezawodne i ekonomiczne, co przekłada się na efektywność w utrzymaniu czystości ulic, parków oraz dróg w zimie.

Jakie są opcje przekładni w ciągnikach Kubota L2?

Modele L2-452 oraz L2-522 oferują przekładnię hydrostatyczną lub zsynchronizowaną skrzynię manualną, podczas gdy L2-622 korzysta wyłącznie z przekładni hydrostatycznej HST.

Jakie implementy można podłączyć do ciągników Kubota L2?

Można podłączyć różnorodne implementy, takie jak kosiarki, pługi, posypywarki i ładowacze czołowe, co czyni te ciągniki wszechstronnymi w pracy przez cały rok.

Jak ciągniki Kubota L2 radzą sobie z wymaganiami ekologicznymi?

Silniki ciągników Kubota L2 spełniają normy emisji spalin EU Stage V, co zapewnia ekologiczną pracę oraz zmniejsza koszty eksploatacji dzięki wydłużonym interwałom czyszczenia filtra DPF do 6000 godzin.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *