Elektryczne pojazdy transportowe – co pokazali wystawcy na targach POLECO?

Elektryczne pojazdy transportowe na POLECO były jedną z głównych atrakcji tegorocznych targów. Wystawcy zaprezentowali szeroką gamę bezemisyjnych konstrukcji – od lekkich modeli użytkowych po samochody o dużej ładowności. Niewątpliwie trend elektromobilności w sektorze komunalnym nabiera tempa.
Elektryczne pojazdy transportowe coraz częściej pojawiają się w ofercie adresowanej do sektora komunalnego. Dlatego na targach POLECO 2025 można było zobaczyć szeroki przekrój nowoczesnych rozwiązań – od kompaktowych pojazdów Melex po cięższe konstrukcje marki Foton. Wspólnym mianownikiem wszystkich ekspozycji była bezemisyjność i gotowość do pracy w miejskich warunkach.
Spis treści
Elektryczne pojazdy transportowe na POLECO – propozycja marki Foton
Marka Foton, znana jest już na polskim rynku ze swoich elektrycznych pojazdów użytkowych o masie całkowitej do 6 ton. Również na POLECO goście targów oglądali modele eAumark dostosowane do potrzeb przedsiębiorstw komunalnych. Jeden samochód posiadał zabudowę śmieciarkową, a drugi wyposażono w kontener-wywrotkę. Silnik elektryczny napędzający to elektryczne podwozie ma moc 115 kW, a energię przechowują w baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) o pojemności 81 kWh, dostarcze przez firmę CAT. Możliwość ładowania z gniazda trójfazowego lub za pomocą szybkiej ładowarki DC czyni te samochody atrakcyjnym rozwiązaniem dla transportu odpadów. Ponadto miejskie jednostek utrzymania czystości mogą dzięki nim pracować o świcie i po zmroku ze względu na dużo mniejszy hałas generowany przez napęd elektryczny. Pojazdy marki Foton to przykład, jak elektromobilność w gospodarce komunalnej staje się realną alternatywą dla diesli.
Melex – polska tradycja w nowoczesnym wydaniu
Na poznańskich targach mogło zabraknąć pojazdów marki Melex z Mielca. Zostały one pokazane w dwóch wersjach: krótszej N.30cs o długości do 3150 cm oraz większej N.30cl o długości do 4185 cm. Oba pojazdy mogą być napędzane silnikiem elektrycznym o mocy 5 lub 8 kW. Ponadto producent oferuje kilka wariantów akumulatorów. Niewątpliwie zwracały one uwagę kompaktowymi rozmiarami i nową, atrakcyjną stylistyką. Z pewnością doskonale sprawdzają się w parkach, strefach pieszych czy zakładach przemysłowych. Producent stawia na prostotę obsługi, długi czas pracy na jednym ładowaniu oraz modularną budowę. NIewątpliwie dzięki temu zabudowę można dopasować do różnych zadań transportowych.
Farison, Piaggio i Sevic – różnorodność oferty
Wśród nowości wyróżniały się także dwa elektryczne modele marki Farison – SuperVan i V6E. SuperVan to duże auto dostawcze o zasięgu do 551 jn z czterema wariantami baterii o pojemności od 49 do 106 kWh. Co więcej, kilka wersji nadwoziowych oferuje pojemność przestrzeni ładunkowej od 7 aż do 13 m3. Maksymalna ładowność osiąga 1465 kg. Z kolei V6E to mniejszy samochód o zasięgu do 255 km i pojemności przestrzeni ładunkowej 6 m3. Jego ładowność wynosi 1150 kg. Z kolei Piaggio Porter NPe, znany już z rynku komunalnego oferuje baterię 42 kWh, zasięg do 250 km i ładowność do 1050 kg (więcej o tym pojeździe już tutaj pisaliśmy).
Interesującą propozycją był także Sevic V500e – kompaktowy, mały elektryk o ładowności 400 kg i zasięgu 150 km. Ciekawostką była zaprezentowana modułowa zabudową, pozwalającą na szybką wymianę nadwozia. Dostępna jest np. wanna do zbioru odpadów, platforma załadunkowa lub zamknięty kontener – w zależności od zadania. Tak szeroka oferta pokazuje, że segment elektrycznych pojazdów transportowych dojrzewa i staje się coraz bardziej wszechstronny.
Elektryczne pojazdy transportowe na POLECO – podsumowanie
Elektryczne pojazdy transportowe na POLECO udowodniły, że elektromobilność w transporcie komunalnym coraz szybciej się rozwija. Od lekkich Melexów po sześciotonowe Fotony – każdy producent podkreśla efektywność, ciszę pracy i brak emisji. Poproszony o podsumowanie targów POLECO 2025, Łukasz Krycia – Key Account Manager z firmy Melex – wyraził zadowolenie z powodu dużego zaintereswania oglądających nowymi produktami marki z Mielca. – Były konkretne zapytania zarówno ze strony gmin jak i prywatnych przedsiębiorstw. Mamy końcówkę roku, więc wiadomo, że te budżety do zrealizowania w gminach się pojawiają. Mamy nadzieję, że zaowocuje to dodatkową sprzedażą. Niewątpliwie targi w Poznaniu pokazały, że rynek elektrycznych pojazdów użytkowych jest gotowy coraz większy. Dzięki temu gminy, miasta i nabywcy prywatni mają do wyboru coraz więcej ciekawych konstrukcji.
Źródło: Munipro.pl
FAQ: Elektryczne pojazdy transportowe na targach POLECO
Jakie rodzaje elektrycznych pojazdów były prezentowane na POLECO?
Na targach POLECO zaprezentowano szeroką gamę elektrycznych pojazdów transportowych, od lekkich modeli użytkowych po samochody o dużej ładowności, w tym pojazdy Melex oraz Foton.
Czym wyróżnia się oferta marki Foton na targach?
Marka Foton zaprezentowała modele eAumark, które są dostosowane do potrzeb przedsiębiorstw komunalnych. Pojazdy te mają elektryczny silnik o mocy 115 kW i są wyposażone w litowo-żelazowo-fosforanowe baterie o pojemności 81 kWh.
Jakie są zalety elektrycznych pojazdów Melex?
Pojazdy Melex charakteryzują się kompaktowymi rozmiarami, nowoczesną stylistyką oraz elastycznością zabudowy. Są idealne do transportu w parkach, strefach pieszych czy zakładach przemysłowych, a także oferują długi czas pracy na jednym ładowaniu.
Co to jest Sevic V500e i jakie ma właściwości?
Sevic V500e to kompaktowy elektryczny pojazd o ładowności 400 kg i zasięgu 150 km. Oferuje modułową zabudowę, co umożliwia szybką wymianę nadwozia na różne typy, dostosowane do specyficznych zadań transportowych.
Jakie są trendy w rozwoju elektromobilności w transportzie komunalnym?
Elektromobilność w transporcie komunalnym rozwija się dynamicznie, a targi POLECO pokazały rosnące zainteresowanie elektrycznymi pojazdami użytkowymi. Producenci podkreślają efektywność, ciszę pracy oraz bezemisyjność ich rozwiązań.