Testy elektrycznej ciężarówki Scania w firmie DHL

Elektryczna ciężarówka Scania z range extenderem przechodzi testy z firmą DHL. Projekt ma połączyć zalety napędu elektrycznego i elastyczność zasięgu. W ten sposób marka Scania testuje nowe podejście do logistyki regionalnej.
Samochód ciężarowy Scania z zasilaniem bateryjnym i dodatkowym generatorem spalinowym zwiększającym zasięg to rozwiązanie pośrednie między pojazdem zeroemisyjnym a klasycznym TIR-em. Szwedzki producent stawia więc na realną użyteczność pojazdu ciężarowego oraz uzyskanie wysokiej efektywności.
Spis treści
Nowy etap testów z DHL
Elektryczna ciężarówka Scania przechodzi testy w realnych warunkach operacyjnych. Dlatego producent połączył siły z firmą DHL, aby w codziennym ruchu przetestować elektryczną ciężarówkę z range extenderem, czyli generatorem spalinowym wspomagającym zasięg. Technologia ta nazywana jest EREV. Przewidywany zasięg pojazdu to od 650 do 800 km, a testy mają potwierdzić dokładne dane. To dużo więcej niż 550 km oferowane przez w pełni elektryczny samochód ciężarowy Scania. Testowna hybrydowa ciężarówka korzysta z napędu elektrycznego na krótkich i średnich trasach, a w razie potrzeby uruchamia jednostkę pomocniczą. Dzięki temu możliwe jest uniknięcie rozładowania i planowanie dłuższych tras bez ryzyka przestojów.
Testy prowadzone są w Niemczech w rejonie między Berlinem a Hamburgiem i obejmują typowe zadania logistyczne – przewozy pomiędzy magazynami i centrami dystrybucji. Scania zbiera dane w czasie rzeczywistym, aby zoptymalizować przyszłe konstrukcje i dopasować je do oczekiwań branży TSL (transportu, spedycji i logistyki).
Technologia przejściowa odpowiadająca na realne potrzeby
Elektryczna ciężarówka Scania wpisuje się w potrzebę łagodnej transformacji. Pełne przejście na elektromobilność wymaga czasu, szczególnie w logistyce dalekodystansowej. Scania proponuje więc rozwiązanie pomostowe, które pozwala na zmniejszenie emisji bez rezygnacji z elastyczności operacyjnej. Testowany pojazd ciężarowy może w przyszłości korzystać wyłącznie z napędu elektrycznego – gdy infrastruktura ładowania będzie bardziej dostępna. Jak powiedział Christian Levin, CEO firmy Scania: “Przyszłość należy do elektryczności. Jednak lepsze nie musi być wrogiem dobrego, szczególnie w czasie gdy dopiero zbliżamy się do celu. Dlatego razem z DHL stworzyliśmy rozwiązanie przejściowe wspierające rozwój transportu ciężkiego o zmniejszonej emisji zanim system stanie się w 100 procentach elektryczny”. Tego typu działania wpisują się w strategię DHL, która zakłada stopniowe przechodzenie na pojazdy bezemisyjne w całej Europie. Scania staje się zatem partnerem w przejściu do zielonej logistyki.
Znaczenie dla transformacji branży TSL
Elektryczna ciężarówka Scania testuje nową koncepcję floty. Zamiast stawiać na radykalną zmianę, projekt z DHL pokazuje, jak można budować realistyczną drogę ku neutralności klimatycznej. Władze firmy kurierskiej przewidują, że wykorzystanie hybrydowego pojazdu Scania zmniejszy emisję dwutlenku węgla o 80% w porównaniu do pracy aut konwencjonalnych. Elektryczna ciężarówka Scania obsłuży trasy miejskie i regionalne. Dzięki temu rozwiązaniu firmy logistyczne i transportowe mogą planować wymianę floty etapami, bez ryzyka dezorganizacji dostaw.
Dane zebrane podczas testów zostaną wykorzystane do projektowania kolejnych generacji pojazdów elektrycznych, w tym także bezemisyjnych ciężarówek długodystansowych. To krok w stronę bardziej elastycznej i zrównoważonej logistyki.
Elektryczna ciężarowka Scania – test przyszłości logistyki
Elektryczna ciężarówka Scania z range extenderem mierzy 10,5 m, a jej maksymalny ciężar to 40 ton. Napędza ją silnik elektryczny 230kW (o szczytowej mocy 295 kW). Energię dostarczają baterie 416 kWh oraz generator benzynowy o mocy 120 kW. Maksymalna prędkość pojazdu zdolnego do przetransportowania około 1000 przesyłek to 89 km/h.
Dzięki testom z DHL producent zbiera dane, które przyspieszą rozwój bezemisyjnych flot w Europie. Tego typu koncepcje umożliwiają stopniową transformację bez ryzyka operacyjnego. Bez wątpienia ważne jest, że pojazdy EREV mogą otrzymać oprogramowanie zmniejszające wykorzystanie generatora i wspierające redukcję CO2. Oczywiście Scania prowadzi także zaawansowane prace nad silnikami zasilanymi paliwami alternatywnymi. Są wśród nich biogaz, HVO, biodiesel oraz etanol. Taka różnorodność technologii pozwala firmom transportowym elastycznie reagować na zmieniające się wymagania środowiskowe i legislacyjne. Tu możesz przeczytać o nowościach dotyczących platformy Scania dla autobusów bateryjnych. Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej poświęconej zelektryfikowanym pojazdom Scania.
Źródło: Scania
Elektryczna ciężarówka Scania – kluczowe dane
Element | Opis |
---|---|
Fraza kluczowa | Elektryczna ciężarówka Scania |
Zasięg | Napęd elektryczny wspomagany generatorem spalinowym |
Partner testowy | DHL |
Zakres testów | Trasy miejskie i regionalne w Niemczech |
Tryb działania | Napęd elektryczny + extender w razie potrzeby |
Zastosowanie | Logistyka, dystrybucja regionalna, dostawy międzymiastowe |
Strategia przejściowa | Pojazd jako rozwiązanie pomostowe przed pełną elektromobilnością |
Inne źródła napędu | Biogaz, HVO, biodiesel, etanol – rozwijane równolegle przez Scanię |